3 januari 2012

Agatas läsning 2011

2011 har inte kännetecknats av någon enorm läshastighet. Men några böcker har det ändå blivit.
Som sämsta bok kan jag utse "Fina flickor är inte högljudda" av Kishti Tomita samt "Röd lilja" av Nora Roberts.
Den första var en dåligt skriven, tjatig och självförhärligande bok som faktiskt bara blev tröttsam i sitt tjat om hur man ska få ta plats som kvinna. Jag håller absolut med om budskapet, men det kunde kanske formulerats på bättre sätt.
När det gäller "Röd lilja" är betyget kanske inte helt rättvist eftersom jag hoppade in i en serie av böcker utan att ha läst något tidigare. Men jag blev inte särskilt sugen på att läsa något annat heller. Ett mishmash av övernaturligt och jordisk kärlek som inte gav mig särskilt mycket.

"Simon och ekarna" är en omläsning, men jag kan inte påstå att jag minns särskilt mycket eftersom det gått minst 15 år sedan jag läste den första gången. Men det är en mycket bra bok som hamnade i topp på min lista tillsammans med "Hotellet på hörnet av bitter och ljuv" som handlade om japanernas situation i USA under andra världskriget samt "Kupongtjuven" som också är en tillbakablick med verklighetsbakgrund. 
  • "Simon och ekarna" av Marianne Fredriksson, dec-11 :-D
  • "Fina flickor är inte högljudda" av Kishti Tomita, dec-11 :-(
  • "Proggiga barnböcker" av Kalle Lind, dec-11 :-)
  • "Älskade syster" av Joyce Carol Oates, dec-11 :-)
  • "Röd lilja" av Nora Roberts, sept-11 :-/
  • "Hotellet på hörnet av bitter och ljuv" av Jamie Fors, augusti-11 :-D
  • "Blonde" av Joyce Carol Oates, augusti-11 :-)
  • "Kupongtjuven" av Christina Kellberg, juni-11 :-D
  • "Norrlands svårmod" av Therese Söderlind, juni-11 :-)
  • "Mitt galna liv" av Arvid Lagercrantz, juni-11 :-)
  • "Lilla Stjärna" av John Ajvide Lindqvist, maj-11 :-)
  • "Just kids" av Patti Smith, maj-11 :-)
  • "Historikern" av Elizabeth Kostova, maj-11 :-/
  • "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein, april-11 :-)
  • "Jag ska bara fixa en grej i köket" av Moa Herngren, mars-11 :-)
  • "Vickis vintagebutik" av Isabel Wolf, feb-11 :-/
  • "Känns det fint att finnas en dag till?" av Lena Sundström, feb-11 :-)
  • "Håpas du trifs bra i fengelset" av Susanna Alakoski, jan-11 :-)
  • "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery, jan-11 :-)

1 kommentar:

Iréne JB sa...

Kul med boklistan. Gillar även ditt recensionssystem, enkelt att snabbt få en överblick om din åsikt.
Simon och ekarna är en av de böcker som jag har kvar efter att ha läst den. Ger bort de flesta pocketar, men några känns som om jag skulle kunna läsa igen och den hör dit. Kanske dags för det för mej också.
Köpte nyss Hotellet på hörnet.... och det var ju positivt att den inte hade en ledsen mun :-D!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin