2 juli 2007

Välkommen, söta fröken pion

Sommarens första pion har slagit ut och fick följa med in.

När vi köpte huset gjorde vi lite rabatt-rotationer i trädgården, vilket medförde att de tre pionerna flyttades till ny plats. Och året därpå hade vi ändrat oss igen så de fick flytta till ännu en annan rabatt.
Och därför var det väl inte konstigt att de sedan straffat oss med att inte blomma under några år. I fjol kom en liten knopp som blommade när vi var på semester.

Men i år har det kommit ett dussin knoppar som nu har börjat slå ut. Vackert!
(Det kan bero på att jag för första gången skämt bort dem med lite gödning också. Och ny jord.)

Annars ägnar jag semesterns första strålande dagar åt att renovera ett sovrum. På de gamla taklisterna i trä sitter det märkligt nog övermålad makulaturpapp som fortsätter upp till det spända papptaket. Varför?
De bortslitna gamla kuloledningarna satt inbäddade i massor med tapet, papp och spackellager. Som nu ska slipas bort.
Garderoberna slipas och slipas. Snart får de ny färg. Kanske svagt grönumbra-färgade?
Och eftersom det ändå blir så dammigt därinne så passar vi på att slipa det Blocketfyndade jugendskåpet som stått och bidat sin tid till nu. Fast mest tid har jag ägnat åt att försöka få upp en låda som tvärvägrar. Trots att jag nu sågat upp vad jag tror är ett gammalt lås så vill det inte gå upp.

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin