16 november 2007

Billigt är bra! Begagnat är bra!

Jag är verkligen galen i gamla grejer, men eftersom jag redan har ett helt fullt hus och inte nödvändigtvis är ute efter antikviteter och ekonomiska placeringar så kan mina fynd ibland förvirra andra.
För mig gäller devisen Ju Billigare Desto Bättre.
Fast man måste vara ihärdig och återkomma ofta. Och inte tro att man ska hitta det man söker första gången. Och eftersom jag sällan är på jakt efter något särskilt - om man undantar mina eviga samlarprylar - så föredrar jag att besöka små, billiga butiker som förvånansvärt ofta drivs av organisationer och inte av personer.
Röda Korsets Kupanbutiker kan jag verkligen rekommendera. Särskilt de små som ofta finns på mindre orter.
Det här hittade jag igår:
Två virkade dukar i rosa och lindblomsgrön som jag ska testa att stärka till skålar som Anna Örnberg tipsade om i boken jag recenserade nyss. En flera meter lång spets kan säkert komma till användning, och samma sak med det lilla barnlakanet i grov bomull. De rosa pressglasfaten kompletterar ett gäng som jag redan har fyndat.

Lusekoftan i barnstorlek kostade bara tio kronor eftersom två av spännen var trasiga. Men den är hemstickad, så jag kan leva med att det är något slags konstfiber i den. Kanske blir den ett kuddfodral... Eller så förblir den en kofta... Jag har inte bestämt mig.
Pannlapparna börjar ni väl känna igen? Ytterligare tre till min magnifika samling som börjar närma sig ett 30-tal.

2 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Gillar tallrikarna och spetsen, kan alltid vara bra att ha.
Ha de gott i helgen, Eva.

Anonym sa...

Vilken fyndare du är!! Gillade rosa spetsen/duken!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin