13 november 2007

Glädjen med att spara

Har jag nämnt att jag kandiderar som ett nytt landsarkiv?

Nå - kanske mest när det gäller min egen släkt, men där är jag inte nöjd förrän jag arkiverat, katalogiserat och sparat allt.

Min föräldrar är inte dåliga på att spara på grejjer, och även generationen över var ena hejare på att lägga saker på hög. Tack och lov!Det här nötta brevet som håller på och ramlar sönder i småbitar är skrivet av min farfars fostermor. Hon var en varmt religiös människa och har här passat på att lista alla sina böneämnen.
Några av de som nämns är Mor, Mina syskon, Oskar, Bertil, Harald och Hulda, Familjen Lindgren, Fru Strömqvist, Helanders familj och invånarna i Kiruna stad.

Och jag är så glad att min farfar sparade på det mesta, för annars skulle det här brevet inte överlevt sedan 20- eller 30-talet.


3 kommentarer:

Lena sa...

Lilla tanten, så fint! Själv kommer jag inte i säng för jag sitter vid datorn kvällen lång, medan din lilla släkting satt och bad för hela Kirunas befolkning!

Anonym sa...

Jag släktforskat i flera år så jag har ett litet arkiv med foton och brev från gamla anfädrer och mödrar. Har länge tänkt sätta in dom i bankfack eller införskaffa ett eget litet brandsäkert skåp, för tänk om det skulle börja brinna här.... ooo, det vill jag inte ens tänka på...

Agata sa...

lena - Tant och tant... *mutter*. Såå gammal är jag inte. Jag har bara gamla intressen. ;-)

lisa - Oj, det har jag inte ens tänkt på. Ska genast se över vad jag har och förvara det på något smart ställe.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin