28 februari 2009

Mer mjukt och mammigt

Som jag skrev i förra inlägget så är min mamma en textil hjältinna!
Redan för många år sedan började hon samla på textilier på loppis. Långt innan retrotyger och kvinnligt hantverk var uppmärksammat.

Och ofta ger hon tygerna till mig, för själv syr hon inte.

Broderade lakan i linne har hon donerat i massor. Och en del använder jag, som gardiner eller dukar. Andra ligger och vaäntar på att komma till användning.

Den här fina kornsäcken från Svalöv fick jag av henne för säkert 15 år sedan. Den hittade jag igen när jag började sortera syrummet, och nu ska den nog få någon bra användning. Frågan är bara vad.

Jag är otroligt glad över min kloka mamma som sett till att rädda en hel del saker för eftervärlden. Och till mig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej såg din fina säck från Svalöv, och om det var jag som fått något så fint så hade jag nog gjort det till mittpartiet på ett lapptäcke. Avund ligger inte för mej men den säcken skulle jag bra gärna vilja ha.
Varma hälsningar
Karin på Ösäter

Anonym sa...

Ett annat förslag är att göra en tygpåse att ha med sej när man handlar, mycket bättre än plastpåsar

Anonym sa...

Är du från Svalöv? I stort sett hela släkten kommer därifrån, så jag skulle också gärna lägga vantarna på den säcken :-) Gör något riktigt vackert av den!!

Agata sa...

karin - ingen dum idé. Fast då måste jag sy resten också, och det kändes som ett stort projekt just nu. ;-)

Rebecca - Bra idé, fast såna kassar far så illa och jag är lite rädd om den här säcken.

anonym - Nej, långt ifrån. Men den har dykt upp på någon loppis som min mamma besökt. Det litar åt örngott till soffan.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin