2 juli 2010

Vänner till syrummet

En fin nåldyna med trädocka under kommer få flytta in i mitt syrum - den dag det är återställt efter den senaste tidens renoveringshärjningar. Under står det Made in Finland, så jag antar att det är en finsk folkdräkt som målats. Eller?

Några små stuvbitar och en vackert virkad grej fick också följa med hem. Det virkade har säkert suttit på en rund kudde, och jag funderar på att låta den bli det igen.
Förutom nåldockan hittade jag en påtdocka också. Och 5 meter muddväv på en meters bredd i benvitt och grått. Jag stod häromveckan och drog i mycket smalare muddväv än så som kostade 89 kronor per meter i tygaffären.

Eftersom jag gärna vill påpeka de få gånger jag faktiskt hänger med i modet så nämner jag nu i förbifarten att jag tänkte sy mig lite vida tygbyxor i sommar, för det är ju hett. Precis som det var när jag var tonåring i mitten av 80-talet. Då sydde jag också bomullsbyxor i parti och minut. Resår i midjan och inga finesser alls, mer än att de fick att vika upp några varv nertill i benen.

Och i stället för gummiband i midjan så satsar jag på muddväv numer. Inte kommer de bli pastellrosa heller...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fina fynd! Dockan har säkert finsk folkdräkt på sig men vilken av dem är svårt att säga. Det finns ca 140 olika folkdräktsmodeller, många ort har sin egen, men kanske nån känner igen just sin? Tack för en trevlig blogg, det är alltid roligt att komma på besök :) Tina

Anonym sa...

Vilka härliga fynd du gjort på den senaste tiden! Och rummet kommer att bli underbart! Lillkillen blir nog mäkta stolt. :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin