17 december 2012

Pippi på hyacinter

Jaaa! De är klara! Mina muddar med Pippimönster är färdiga och alla trådar är fästa. Men jag gav mig på ofoget att börja dra i lite trådar som blivit för slappa på insidan och det är ju det dummaste man kan ägna sig åt. Allt blir bara ojämnt och knasigt.

Men de duger gott åt att ha på sig på min kalla arbetsplats.


Himmel, vad det tar tid för mig med stickningarna nuförtiden! Jag började glutta i alla mina påsar med UFOn och de har legat där rätt många år. Ska se om jag kan hinna göra klart några av dem under jullovet. Jag tänker vara ledig i över två veckor! Hurra!


Och de fina hyacinterna har slagit ut och doftar jättegott - om man stoppar in näsan i dem. Visst har väl hyacinter doftat mer förr om åren?


 Apelsinskivorna har jag torkat själv i ugnen. Men de var långt ifrån torra efter två timmar på 50 grader, som instruktionen löd, så jag trädde upp dem på smala stickor och lät dem hänga i några veckor. Nu är de torra på riktigt.

2 kommentarer:

heidi sa...

om man läser på etiketterna på hyacinterna ( i alla fall dom som säljs här i göteborg), så står det att dom doftar svagt. fram till för 2 år sedan kunde man köpa hyacinter som doftade starkt (vilket stod angivet på krukan), men numera verkar det vara omöjligt att hitta hyacinter som doftar som dom skall i hela rummet dom står i. som du skriver måste man köra ner näsan intill själva blomman för att känna någon doft. för mig är hyacinter doften, och inte själva blomman. jag köper hyacinter för att dom skall sprida sin doft... så numera köper jag någon enstaka, bara för att dom hör julen till.

apelsinerna ser jättefina ut! hela gruppen ser riktigt julig och fin ut!

muddarna ser jättefina ut. men jag håller med om att det är lätt att börja dra i trådarna för att jämna ut dom. det som gör det extra svårt i det här fallet är ju att du har stickat i resår. i annat fall hade det bara varit att blötlägga och spänna ut, då hade garnet spänt ut sig lagom mycket, så att det hade sett jämnt och fint ut:) men det är väl bara att låta bli att peta på det i det här fallet - även om det kanske är lättare sagt än gjort:) och huvudsaken är ju att dom hjälper dig att hålla värmen på din arbetsplats:)

så härligt med julledigt i 2 veckor:)

Agata sa...

Åhå. Jag har nog aldrig läst en hyacintetikett i hela mitt liv. Ska kanske börja göra det. ;-)

Jo, den där resårstickningen ställer till det. Men de duger som värme.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin