23 juni 2014

Sommarens tillbehör

Den senaste veckan har jag lagat det här tillbehöret ett flertal gånger. Toppen när man vill göra något lite vuxnare av morötterna än att bara servera dem i stavar.


Marinerade morötter

Skala och skiva 4-5 morötter. Koka dem i saltat vatten i 3-5 minuter så de blir lite al dente.
Blanda under tiden 2 msk äppelcidervinäger, salt, peppar, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 msk honung och 2 deciliter olja. Jag har testat både olivolja och mer smaklös matolja, och det spelar ingen större roll utan är mer en smaksak.
Häll av vattnet och vänd ner morötterna i marinaden. Låt morötterna svalna helt. Vänd lite då och då så alla morotsbitar marineras.

Mycket gott! 



1 kommentar:

Heidi sa...

Det låter väldigt gott!

Jag brukar ha i morötter när jag gör linsgryta, så jag vet att kokta tomater smakar väldigt gott med tacokryddor och/eller chili också:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin