30 mars 2005

Struktur är inte min grej.

Jo, just det ja. Jag har ju mer på vårhjärtat:
Nu är våren snart här. Takdroppet pågår för fullt och jag har börjat fundera på om jag ska pula ner lite frön i jorden. Några sommarblommor vore fint, men jag orkar aldrig tänka ut den där perfekta, färgmatchande rabatten. Det blir istället lite hipp som happ.
Oftast ett gigantiska färgsprakande fyrverkeri med ringblommor, rosenskära, ljuva aklejor och mängder med lejongap. Några luktärter och krassefrön och doroteor ryms också. Och förmodligen ett helt gäng fler perenner som jag glömt bort. Stjärnflocka, till exempel. Och alunrot.

Jag gillar att odla. Men jag gillar inte att rensa ogräs eller ta hand om rabatten när allt exploderat under högsommaren. Bäst tycker jag om den tidiga våren när jag kan gå runt i trädgården och fyllas av vördnad inför att träd går i knopp och det kommer upp ljusgröna saker ur marken.
Att hålla på och fundera ut om jag har en rabatt som är färgstämd eller blommar hela sommaren tar jag mig inte tid eller ork till. Men det är vackert så länge det varar...

Tänk att man alltid ska känna sig så oplanerad. Det är samma sak inomhus. Har alldeles nyligen insett att jag aldrig kommer kunna bestämma mig för det PERFEKTA köket eller badrummet. Det finns för mycket som är fint, för många stilar som är roliga, för många färger som är vackra.
Jag är avundsjuk på folk som vet exakt hur de ska ha det i sitt kök, vilken nyans som är rätt eller vilket kakel som är det enda som funkar.
Någon stringent inredningslinje kommer vi aldrig få och lika bra är väl det.

Insikten förde med sig det goda att jag nu insett att det är lika bra att impulshandla de flesta inredningsrelaterade saker. Om jag ska gå omkring och vänta på att det perfekta köket ska dyka upp så kommer jag aldrig få något nytt kök.

Jag försöker trösta mig med att jag har en inbyggd god smak som gör att sånt jag tycker om passar ihop. ;-) Fungerar ibland, men oftast för att ingen vågar berätta sanningen!

Bäst just nu:
* Min nya träningsiver som har resulterat i fyra Bodypumppass på två veckor. Nu ska det bli ett årskort! Jag lovar!

* Tulpaner! Gärna rödorangea med blåbärsris som fyller bra.

* Vår nya tvättmaskin. Tänk att tvätt kan bli så torr av en centrifugering. Det har vår gamla tvättmaskin mörkat för oss.

* Min symaskin. Nu jäklar ska det bli bäbistäcken till nya brorsbarnet!

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin