28 oktober 2006

En bra lördag

Började dagen med att åka på loppis tillsammans med loppistokiga modern.
Det slutade väl. Jag kunde kommit hem med en jättefin liten kökssoffa i tvåsitsmodell. Mycket, charmig och bara 430 kronor. Men var ska jag ha den? Nä. Den står kvar på Erikshjälpen.

Däremot blev det detta:

Den största kannan i grönt glas med lock blev min för 35 kronor. De mindre hade jag sedan tidigare, och jag inser nu att de kan börja räknas som en samling.
Jag tror att de är från typ 30-talet när kylskåpen började komma och det behövdes bra förvaring. Mycket charmiga!

Å så blev det en pappersask med en kniv och en stor gaffel för att skära söndagssteken med. Från Eskilstuna Jernmanufaktur aktiebolag. 46 kronor.
Porslinstallriken med blommönster är gammal. Det finns liknande som använts som skärbräden, men den här är inte skuren i vad jag kan se, så jag gissar på att den kan ha suttit i en metallbricka.
Flaskan med patentkork i vitt porslin tillhör mina favoriter. Jag har liknande flaskor med större hals om jag använder för att förvara socker och mjöl i. Mycket charmigare än nyköpta.

Sex assietter i rosa pressglas och en tillhörande liten skål på fat fick också följa med hem, men de står i diskamaskinen. Där står också en grön glasvas. Återkommer med bild när de är rena.

Å så har jag sålt en soffa. Äntligen lite mer utrymme! Tråkigt att säga hej då till min fina yllesoffa från 1950-talet, men det är så livet är ibland. Även om jag får plats med mycket så ryms inte allt som jag tycker om. De 600 kronorna jag fick för dem ryms bättre. ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin