17 oktober 2006

Så sydde jag hissgardiner


Eftersom det är så många som hamnat på min sida när de googlat efter "sy hissgardin" så kan jag ju lika gärna lägga ut en beskrivning på hur jag har gjort.

I en del fönster har vi fina och djupa fönsterfoder så där mätte jag efter innan-måtten på dem. Då hamnar hissgardinen inuti och skymmer inte de vackert profilerade listerna. Visserligen måste man skruva i fodret, men det är det värt.

I andra fönster gjorde jag den platta listen bredare än tyget och borrade hål längst ut och skruvade sedan fast dem frampå fodrena.


Först mätte jag tyget så att det skulle räcka till hela fönstret + några decimeter till. Därefter sydde jag fållar.
Upptill häftade jag fast tyget på baksidan, längst ner sydde jag en kanal.

Sen häftade jag fast linan på baksidan med flera klamrar och drog den enligt skissen. Se till att hankarna som metallbågarna sys fast inte blir för långa, för då kommer de bara att sträckas åt ena hållet.

Skruva fast skruvöglor högst upp, måtta ut små krokar i fönsterfodret och skruva fast. Häng upp hissgardinen.



Det här använde jag:


* Ett vackert tyg som täcker hela fönstret + fåll uppe och nere.
* Rundstav
* Plattlist
* Metallbågar som sys fast för att dra linan igenom.
* Många meter lina. Längre än man tror...
* Häftpistol
* Skruvöglor och krokar

1 kommentar:

Anonym sa...

Gracias x la información

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin