11 december 2006

Goda ting i vinter


Jag gillar julen, även om jag aldrig hinner med att göra allt jag skulle vilja.
Dessutom har jag insett att jag är alldeles för rationell för att fullständigt freaka lös på inredningsdetaljer som först kräver mängder med jobbinsatser och därefter bara får sitta uppe någon månad.
Alltså blir det inget pepparkakshus, inga grangirlanger runt bron eller avancerade julgardiner.
Men amaryllisar, pumlor, ljusstakar och en och annan krans kommer upp. Och ärvda juldukar läggs ut.

Och i går bakade jag den julkaka som min farmor brukade baka innan hon gick alltför vilse i demenslandet.
Riccas sirupslimpa är det märkliga namnet på den mörka kak-limpan med mandel och russin som äts med smör. Ett mellanting mellan kaka och limpa som passar alldeles utmärkt som alternativ alla söta kakor under jul.
Dessutom gjorde jag degen till de traditionella pepparkakor som vi bakar i vår släkt. Ett gammalt bagerirecept som därför har mått som "liten kaffekopp" och "stor kaffekopp". Dessutom blir det flera hundra kakor av samma sort som engelska pepparkakor är av. Och de tar evigheter att baka eftersom plåten ska vara i ugnen i 40 minuter. Tackochlov för att vi numer har varmluftsugn! Och smaken är värd all väntan!

Recepten ovan kommer inte från min favoritjulbok, men mycket inspiration kommer från Anna och Fanny Bergenströms fantastiska bok "Vinterns goda ting". Den har visserligen 11 år på nacken, men är värd att bläddras i varje år. Köp den!

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin