13 december 2006

Med axlarna vid öronen

Visserligen är det trevligt med julledighet och firande, och jag har till och med fått ledigt i mellandagarna. Men helt smärtfritt är det aldrig att vara ledig.
I mitt jobb måste arbetsuppgifter göras i förväg om jag ska kunna vara borta. Och då är det här en lätt kaotiskt stressig tid.

Och min reaktion på stress är, förutom en upprörd mage, att börja gå bakåt i tiden och dra fram alla gamla misstag i ljuset. Så att jag verkligen ska ha något att må dåligt över.

De som hävdar att de aldrig ångrar något de gjort är antingen imbecilla eller fullständigt i avsaknad av empati.
Själv har jag gjort en hel del genom livet som jag ångrar. Oftast har det handlat om att jag behandlat andra människor illa. Och allt sånt kommer upp till ytan när jag stressar över annat. Som grädde på moset, typ.
Därför vaknar jag vid fyratiden på morgonen och ältar någon dum sak jag sagt när jag var 20 år, eller gjort när jag gick på universitetet. Och så passar jag på att få dåligt samvete för att jag inte utnyttjar den där tiden, när jag ändå är vaken, åt att ta en riktigt uppfriskande långpromenad i mörkret.

Det är nog dags att plocka upp den där Mia Törnblomboken igen.


To do i julhelgen:
  • Praktisera Mia Törnbloms tips ur Självkänsla nu
  • Läsa Att leva ett liv, inte vinna ett krig av Anna Kåver
  • Promenera
  • Även hinna läsa Åsa Nilsonnes bok Vem är det som bestämmer i ditt liv?
  • Ta tio djupa andetag när svägerskan går igång på något oväsentligt
  • Leta reda på nötknäpparen

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin