2 september 2007

Jorå, jag stickar på

Candle flame shawl går framåt. Fortfarande en rolig sjal att sticka, men Old mill-garnet är charmigt oförutsägbart i sin randning. Det började så bra med lugna övergångar, men sen blev det plötsligt så... brunt... Och nu är det snart slut. Frågan är om den räcker på bredden.

Och inte har jag bestämt mig för om jag ska avsluta med någon kant. Ärligt talat - mönstrets avslutning ter sig fullständigt obegriplig för mig. Kan någon förklara:
Garter Stitch Border CO 10 sts. K 9, Sl 1, (K 2 tog, pass sl st over), turn and knit back out to to the edge of border. Continue in this manner until all the stitches along the top have been worked. BO 10 sts loosely.
så att jag förstår. Att det ska läggas upp 10 maskor har jag förstått. Men sen?

7 kommentarer:

Elena sa...

Knåpar också vidare på min Candle Flame, precis börjat på nysta två. Har tänkt använda kanske hälften av den för lagom storlek på sjalen.

Har också funderingar på avslutningen. Bården i mönstret kommer jag troligen skippa. Om jag inte hör om något annat smart sätt att avsluta Candle Flame blir det vanlig avmaskning, möjligen med dubbla trådar.

Anonym sa...

Haha... måste vara nåt tyrckfel - det blir ju bara en lång svans på ena sidan! Svårt att gissa hur det ska vara om man inte har nån bild att kolla på.

Anonym sa...

Jag tror så här, att bården stickas på tvären och maskorna längst upp på sjalen förbrukas efterhand. Eh. Det blev ju solklart. Men alltså, du lägger upp 10 maskor, stickar 9 och lyfter den sista, sen stickar du ihop de två första maskorna på själva sjalen och drar över den du lyfte förut, sen vänder du och stickar tillbaka. Nästa varv kommer du alltså att sticka ihop maskor nummer tre och fyra på sjalen, och så fortsätter du hela vägen så att du får en bård som är stickad på tvären jämfört med resten men ändå sitter ihop med själva sjalen.

Anonym sa...

Så som Jenny säjer tror jag är rätt, man gör av med 2 sjal maskor på varje varv av kanten.
Om du suttit jämte här hade det varit mycket lättare att visa, tills dess hoppas du fixar det.
Det låter krånligare än det är.

Agata sa...

Hm. Tack för all support. Eftersom jag fick ägna en del tid åt att rippa så har jag inte kommit till någon kant ännu. Risken finns att det inte finns tillräckligt med garn kvar för den ändå. Återstår att se när jag stickat färdigt den här rapporten. Återkommer med slutresultat.

Anonym sa...

Aha... NU förstår jag! Jenny har helt rätt såvitt jag förstår.

Anonym sa...

Aha... NU förstår jag! Jenny har helt rätt såvitt jag förstår.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin