3 januari 2008

Varm - fast ändå inte

En av mina senare aha-upplevelser i livet var när jag, för bara några år sedan, insåg att jag är lågtempare.
Tidigare i livet hade jag aldrig riktigt förstått hur man mår när man har feber. För även om jag mått dåligt så har jag ofta haft typ 37,6 när jag kollat – och därför gått till jobbet ändå, för utan feber är man ju inte sjuk. Nej, inte särskilt smart – jag vet. Men säger inte det en hel del om hur skolmedicinen har oss i sitt våld? Istället för att känna efter hur jag mår så går jag på de fakta jag känner till – termometern.

Och att man inte har koll på vilken temperatur man har när man är frisk är kanske inte så konstigt – finns det några andra än sjuksköterskestudenter som håller på och kollar tempen på sig själva i friskt tillstånd?
Jag har försökt kolla med min mamma om hur jag var som barn, men hon minns inte riktigt. Förmodligen var jag ovanligt frisk.

Anledningen till detta inlägg: Jag vaknade i går och hade 37,7 och kände mig riktigt risig. Och för nån som går runt i livet med 36,8 i vanliga fall så är det feber.

19 kommentarer:

Dödergök sa...

Jag förstår precis! Jag har också typ 36,7 eller nåt i normal temp men det är ju aldrig någon som frågar efter det någon gång. Jag sitter här under filten och väntar på att få komma in till vårdcentralen efter att desperat ha bett en sköterska i morse på mina bara knän om att få komma in. Jag ser redan fram emot;" Men du har iaf ingen feber "...
Krya på dig!

Anonym sa...

Samma här!
Jag har kring 36,4 som normaltemp (vilket jag lärde mig under högstadiet när jag vantrivdes i skolan och konstant tog tempen i hopp om att vara tillräckligt sjuk för att få stanna hemma.... )

Jag pratade med en sjuksköterska om det där och han sa att man inte skulle vara så fixerad vid att feber = 38 grader, utan istället räkna det som ungefär en grad mer än normalttemperaturen (i mitt fall alltså kring 37,4). Så när jag får frågan om jag har någon feber så brukar jag inte svara med vad termometern visar, utan hur mycket högre tempen är jämfört med mitt normalvärde. Så har jag 37,6 så säger jag att jag har drygt en grad över min normaltemp.

Äsch vad jag svamlar... hoppas att du förstår vad jag menar ändå... :)

Hoppas att du snart mår bättre!

Anonym sa...

Krya på dig och hoppas att du snart mår bättre!

Jag är också låg tempad - 36,5 brukar jag ha. Försök att förklara för en syrra på akutmottagningen att 37,8 är feber för mig! Nänä, "du har ingen feber", kryss på pappret i rutan feberfri.

Jag har lågt blodtryck också, vet inte om det hänger ihop.

God fortsättning (så gott det går).

Agata sa...

Men! Vad många vi är! Jag som aldrig hört talas om det här tidigare, utan tog för givet att alla har 37,7 typ.

dödergök - ja, jag har ju äntligen lärt mig att jag måte berätta om mina låga kroppstemperatur när jag besöker sjukvårdsinrättningar.

ilsefin - ja, men om man aldrig kollat upp sin normala temperatur så har man ju ingen aning. Så var det för mig.

Ulricha - jag har också lågt blodtryck. Hänger sånt samman?

Anonym sa...

Krya på dig!
Själv skulle jag känna mig ganska pigg om jag hade 37,7 och vara mycket frusen om jag hade 36,5.

Anonym sa...

Jag har 36,6 i normal temp, så jag förstår precis! Och jag skulle precis skriva det ilsefin skriver...men hon skriver det bättre så jag kan bara hålla med! KRYA PÅ DIG!

Lenaslera sa...

Jag är också lågtempad! och har lågt blodtryck. Vi kan bilda en liten klubb :-)

Persiljas Hus sa...

HEj!
Vi hamnade tillsammans på lista hos Lisa i Mitt lilla hus och så hittade jag hit. Tänkte bara säga att jag lagt dig i min länklista eftersom jag trivdes här! Ha det gott!

Marika på Odlingspyssel sa...

Förstår precis precis vad du menar! När jag har 39 graders feber är jag verkligen jättesjuk.

Anonym sa...

En till anmäler sig... tillhör den kategorin som de stoppar tempen i munnen på (gjorde då i allafall) på morgonen när man låg inne... och innan det var färdigt sa de - 36,1... hm... så lågtempare - JA... har lyckats komma upp i 40grader en gång på sjukhus - då sände de hem mig :/
Lågtryckare är jag också... undrar om det hänger samman på något sätt? "Fråga doktorn"??? ;)
Må så gott... värmländskan Bim, som faktiskt varit hos sin läkare idag... fick en cortisonspruta i ena axeln, första i mitt liv... och får INTE träna styrka av något slag på 14dgr... hur gör man då??? ;)

Willewira sa...

Även jag är förstående. Har en normaltemp på ca 36,5.
Som sagt tidigare...kanske skulle vi bilda klubb? =)

Anonym sa...

Men vad konstigt, min kommentar som jag lämnade igår är inte här. Det här sa jag iallafall; Både jag och min syrra är också lågtempare, vi har båda 36,4 som normaltemp. Vi har även lågt blodtryck som många lågtempare verkar ha! Då jag läste om alla tjejer här så slog mig tanken att kvinnor kanske har lägre temp än män och så utgår dom bara från mannen som norm (som vanligt).

Min sjal som du kommenterade om ska bli en filt, men jag har inte hunnit längre än så att det ser ut som en sjal. Jag har mönster och beskrivning till den hos mig, om du söker på "virka" i sökrutan på min sida så hittar du dit. Den är jättelätt och helt beroendeframkallande!

Anonym sa...

Min normal temp är också låg, vanligtvis 36,5, och en dag i somras gick den ned till 35.9. Är det därför som jag är frusen av mig, och som jag tycker om hetare duschvatten än normala människor. Blodtrycket är normalt.

Humlan sa...

Och här är en till... normaltemp 36,4 OCH lågt blodtryck (80/55 när jag låg på sjukhus (för annat)). Det är ganska skönt att se att vi är så många och även om jag har träffat kvinnor som har 37,5 som normaltemp, så undrar inte jag också om detta är typiskt kvinnligt...

Agata sa...

Men hej alla lågtempare!

Jag blir verkligen jätteförvånad - är det så många som har lägre kroppstemperatur än normen!? Har försökt googla lite, men hittar inget vettigt om varför det är så. Eller om det hänger samman med lågt blodtryck.

Jag blir också förvånad - men mest glad - över att få så många kommentarer från nya besökare. Välkomna hit!

Anonym sa...

Här är en till, hemma från jobbet, kollade temperaturen, 36,7 har jag då. Enligt alla läkarböcker är det då "normalt". Jag har i vanliga fall 35,9-36,1. Har även lågt blodtryck, senast jag kollade 100/70 och då var jag inte sjuk när det togs. Så det känns skönt att läsa att man inte är konstig.

Anonym sa...

Alltså. Är det ingen av er som drar någon slutsats av att det så himla många här som är "lågtempare"? En slutsats skulle t.ex. kunna vara att ni inte är ett dugg unika utan är som folk är mest. Feber är inte synonymt med att man har en något högre kroppstemperatur än man i vanliga fall har. Feber är temp över 38. Punkt. Sedan kan man må dåligt med eller utan feber, det är en helt annan sak, men "det är feber för mig" är trams. Ett sätt att få medlidande vill jag rentav påstå. Ynkligt.

Hälsningar från en normaltempare med morgontemp 36.1.

Barnsjuksköterska sa...

Herregud, varför spelar det ngn roll över huvud taget???
Har ni en gräns då? 37,5,då är jag hemma från jobbet.
Vem i hela friden vet vad man har i temp och varför gör man en grej av det???
Helt sjukt.
Snälla ni, uppta inte sjukvården med er snuva och 37,5.

Anonym sa...

Jag hör också till de lågtempade på omkring 36,5 som "normaltemp". Förr har jag inte heller reagerat när jag haft uppemot 39 grader. Nu gör jag det. Kommer nog med åldern också eller så är det efter den gången jag hade lunginflammation med över 41,5 grader. Då var jag verkligen inte pigg! :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin