8 mars 2008

Snöig lördag

På födelsedagen kom jag hem till ett trevligt paket från min Hemliskompis. Två nystan bomullsgarn, en virknål och en instruktion i virkandets sköna konst är perfekt inför den stundande resan! Kanske kommer jag kunna visa upp en apelsin efter besöket i det stora äpplet.
Boken ser lovande ut! Både prisbelönt, och som gjord för läsecirklar! Och inte har jag läst den heller! Tack! Vilken trevlig födelsedags/hemlis-present!
Men min nyfikna sida har verkligen vaknat. Första paketet var poststämplat i Östersund, det här i Sundsvall... Hmm. Vem kan du vara...
Äntligen är min röda Candle Flame Shawl färdig. Nu ligger den i utspänt läge och väntar på att torka.
Lärdom: För smala stickor. Jag stickade och stickade i en halv evighet, men den är ändå inte så stor som jag hade önskat. Och jag är sannerligen inte typen som river upp en färdig sjal efter flera månaders knåpande. Åtminstone inte när garnet är återvunnet garn för ungefär 5 kronor. Istället tvingar jag den till ett större format.Av nystresterna har jag planer att sticka muddar. Tror jag. Verkligheten har en tendens att inte alls arta sig som mina storstilade planer, så jag lovar ingenting.

Veckans långa tågresa resulterade i en påbörjad sjal i Kid silk haze, lätt som en luft. Enkelt mönster, liten packning, vacker mullvadsbrun färg.

14 kommentarer:

Agneta sa...

Den är jättefin

Elena sa...

Vilken vacker röd Candle Flame! Ditt nästa projekt ser lovande ut - KSH och spets är ju verkligen mumma. Vad är det för mönster du arbetar efter?

Dödergök sa...

Å vad fin den är! Färgen gör sig så bra till mönstret. Det är lite svårt att välja rätt sticknummer till spetsstickning tycker jag, jag brukar ofta få repa upp ett par gånger innan allt stämmer.
Jag instämmer med Elena och säger att din nya sjal ser väldigt intressant ut. Fluff är fint!

Agata sa...

Tack!
Mönstret hittade jag på något av Stickas medlemsblad. "Svärmors sjal" heter den.

Och visst är det ljuvligt med KSH. Ett härligt och lätt garn.

Anonym sa...

Jättefin sjal! (båda två)

Anonym sa...

Så fina sjalar! Hoppas den röda intar rätt storlek till slut! Jag planerar att virka en sjal snart, har aldrig virkat ngt plagg förut!

Anonym sa...

Ja du... Vem jag är får jag väl aldrig tala om... Lycka till med virkningen!

Anonym sa...

Den röda är jättevacker!!! Känner genast att jag borde sticka en i samma färg till mig:-)

Broarne sa...

Sjalen se verkligen ut att vara lätt som luft...och varm oh så skön att svepa om sig på resan.
Annmarie

Anna sa...

Underbar Candle flame!

Åsa sa...

hej
jag skulle också vilja göra denna fina svärmors sjal men jag har lite funderingar på mönstret,
vad betyder det som står på varv två,alla jämna varv stickas räta på räta och aviga på aviga,obs varv 8 och 16??
och hur stickar man varv 4,6 10,12,14?

Agata sa...

åsa - Ja, gör det! Det är ett väldigt enkelt mönster.
Gör så här: Alla jämna varv stickas som varv 2, alltså - du tittar på förra varvets maskor och stickar likadant. När du har en rät maska så stickar du en rät maska och tvärtom. Jag valde att sticka alla omslagsmaskor som aviga. Vet inte om det är rätt, men så länge man är konsekvent så brukar det fungera.
Varv 8 och 16 kräver egna mönstervarv, så då följer man mönstret. Mycket enkelt. Lycka till!

Åsa sa...

hej
och tack för hjälpen,jag har nu börjat sticka och har mer funderingar krind sjalen,hur gör jag när det står 2 tills och öhpm på jämna varv, stickar du aviga maskor på dessa?

Agata sa...

åsa - jo, om du stickar två tillsammans på ett rätt varv så är det ju en rät maska, och sålunda en avig maska på nästa varv. Öhpt är ju samma sak men hoptagningen lutar åt andra hållet. Liksom. Och det blir ju ytterligare en rät maska. Det är väl egentligen omslagen som det går att tvista om, men som sagt - det handlar nog mest om att bestämma sig.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin