25 juni 2008

Ge mig ett handtag...

Jag är uppvuxen med en sån här gryta. Fast utan handtaget i teak som är sorgligt borttappat.
Numer äger jag en egen, rödemaljerad, som min mamma hittat på loppis. Fast utan handtag. De verkar ha försvunnit för många...

Timo Sarpaneva är namnet på den finske formgivaren som ritade grytan 1960. Den var förövrigt väldigt populär som lysningspresent i mina föräldrars umgängeskretsar på 60-talet.

Nu har jag luskat ut att trähandtagen nytillverkas. Men de kostar 399 kronor. Med tanke på att loppisfyndet kostade 30 kronor och att man får betala 1999 kronor för en nytillverkad (svart) gryta, så känns det som en bra investering. På auktion landar priserna på 500 spänn.

Dessutom blir den lite mer användbar med ett handtag...

9 kommentarer:

Lena sa...

Vilket fint fynd, Grattis!
Har själv precis kommit hem med ett kit i gjutjärn,attiraljer för öppna spisen,typ "borste och peta i glöden-pinne"
50:-, bra va! Vill bara hälsa dig välkommen till mitt lotteri-du behöver ju en kasse när du ska handla miljövänligt! :)Hälsningar Lena

Gårdsromantik sa...

Finns det ingen finsnickare som kan göra ett lite billigare - trots allt blir det förståss ett fynd!

Hälsningar Maud

Agata sa...

Lena - Tack! Åh, det är så roligt med fynd!

Maud - Jo, kanske. Fast det vore en lagom utmaning för mig själv under semestern. ;-)

Mikaela sa...

Jag skulle också gärna ha en sån gryta, den är ju vacker!!

Trädgårdstomtarna sa...

Vilket fantastiskt fynd! Jag har bara sett den grytan i svart innan men din röda var ju jättehäftigt. Klart att du ska investera i ett trähandtag!
Anna

Agata sa...

Visst är de gamla, röda grytorna vackra! Vitemaljerade inuti och röda utanpå! Ett handtag är beställt.

Zina sa...

Hej! Jag har "vuxit upp" med en sådan där gryta i mitt föräldrahem (svart, visste inte att det fanns röda). Det jag minns bäst är att mamma friterade munkar till valborg i den. Nu står den i mitt köksskåp, ganska vilsen och oanvänd. Den är ju rätt tung... Hälsningar Zina

Agata sa...

zina - Jo, lite tung kanske. Men inte i närheten av mina andra grytor. Jag gillar min gryta jättemycket. Och ännu mer blir det när den får ett handtag.

Re-dizain sa...

En sådan gryta vill jag också ha, med handtag i af!
jättefin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin