22 juli 2008

Auktionsfynd I

Jag har hunnit med ett gäng auktioner i sommar.
Liksom tidigare somrar.

Viktig kunskap:
Om du måste välja melllan auktion i Norrbotten och auktion i Västerbotten så kan jag på empirisk grund varmt rekommendera Västerbottensauktionerna. Åtminstone de i inlandet.
Där slipper man provisionsavgifter, lägsta-rop-40-kronor samt slagavgift på 20 spänn. Att flera av Norrbottensauktionisterna dessutom är dryga mot kunderna, väntar in i det längsta med att slå för att trissa upp priset samt kör med skämt som är pinsamt kvinnoförnedrande talar inte till deras fördel.
En förklaring är att det i Norrbotten ofta är auktionsverk som sköter auktionerna, medan det i Västerbotten inte är det.

I Västerbotten kan du få saker för tio spänn om du har tur. Det hade jag, men jag börjar med att visa upp några fina hyllfynd:
En vacker, gammal psalmbokshylla blev min för 120 kronor. Den vita färgen följde med. Nu återstår att hitta en tom väggyta för den...


Den här lilla paradhanddukshållaren har haft två näradöden-upplevelser. Den första måste inträffat då någon kladdade rosa plastfärg över den fina originalmålningen. Från början var den i heltäckande rosa, men jag var så ivrig på att få skrapa bort färgen så någon förebild hanns inte med.
Den andra näradöden-upplevelsen inträffade på auktionen där den bjöds ut tillsammans med en låda röda emaljmuggar från Polen. Det unga paret som ropade in alltihopa för 20 kronor var uppenbarligen inte ute efter en rosa hylla utan kastade henne i en container. Där hittade jag, containerleterskan, den och förbarmade mig. Att pinnen för paradhandduken saknas är bara ett smärre skönhetsfel som vi nog ska kunna åtgärda.

1 kommentar:

Dödergök sa...

Du är drottningen av fynd, så är det bara. Jag bugar och bockar.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin