1 juli 2008

I bara mässingen

Jag hade så bråttom att ta på den nakna provdockan något skylande, så jag hann inte stryka de vackra underkläderna som tidigare bara hängt i en garderob. Äntligen har jag något att visa upp roliga städrockar från 60-talet, långklänningar från 40-talet, farmors brudklänning och fina 50-talsfynd på. Jag är mycket nöjd med köpet!

Och bara för att belöna (Ja, men ni hör ju - ni läser en missbrukares blogg. Idel förklaringar och undanflykter för att motivera missbruksinköpen!) mig själv för det lyckade köpet så åkte jag på loppis och hittade två långa och smala trasmattor. Eftersom de kostade tio kronor styck orkade jag inte ens rulla ut och kolla längd och kvalitet, utan tryckte ned dem i kundvagnen och åkte hem.
Nu har jag rullat ut dem.
Den "korta" var bara 5 meter lång. Den andra, längst till vänster, mätte drygt 8 meter och verkar aldrig ha använts. 1:25 kronor metern - låter det som ett rimligt pris för arbetsinsatsen? ;-)Mitt nya bekymmer: Var finns det tvättbryggor nuförtiden? Såna där med nedsänkta tunnor i som man kan kliva ner i när man skurar i sjön/älven? Finns de alls? För 8 meter matta går knappast in ens i den största tvättmaskin. Hur tvättar du dina mattor?


Att jag även kom hem med en stor och vackert grånad tvättkorg för 45 kronor som jag kan förvara mina utedynor i när det regnar blev en trevlig sidovinst.

8 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Idel fynd.
Min mamma har en jättetvättmaskin i huset där hon bor så hon får ta hand om mina mattor.

Dockan blev jättefin i sina kläder.
Må så gott.
Eva.

Dödergök sa...

NEJ! Det låter inte som ett rimligt pris för arbetsinsatsen men vad är rimligt här i världen?

Jag väver tunna och smala mattor och de brukar gå in i tvättmaskinen, de som är för tunga lämnar jag bort på tvätt, jag tycker nämligen inte att det blir bra när man skurar mattor utomhus. Det är svårt att få dem torra tillräckligt snabbt för att det inte ska bli dålig lukt i dem. But well hey that's just me. :)

Agata sa...

eva - å, vad skönt. Jag brukar ta hjälp av mina svärföräldrar i vanliga fall, för de har också en stor matt-tvättmaskin, men jag misstänker att den här är för lång och tung för det.

dödergök - lämnar du in till en kemtvätt då? Med tanke på att mattorna bara kostade 10 kronor styck, så kan jag kanske kosta på mig att låta någon annan sköta tvättandet...

Mikaela sa...

Här i Jakobstad i Finland har vi en verkligt lyxig matt tvättplats!! Nära havet har det gjorts tvättbord, med 5 tvättplatser på vardera sida. Du kan alltså stå på torra land när du tvättar mattor. Man använder sjövatten som sköljvatten. Där finns också en vattenslang så att du sen får skölja av mattan när den hänger på en ställning. En mangel finns också så att du inte får allt vatten i bilen plus att mattan torkar snabbare!! Lyxigt värre!!

Anonym sa...

Svärmor bruka använda högtryckstvätten på sina egenhändigt vävda mattor. Själv tycker jag att det låter brutalt (har inte vågat prova) men hon säger att det är helt perfekt....

Anonym sa...

Vilka fynd! Man kan aldrig få för många trasmattor! ;D Kul med några som oss som uppskattar denna konstform! Jag har någon gång tvättat trasmattorna på bryggan. En blandning mellan ny och gammal teknik. Jag lägger mattan på bryggan och häller på vatten och så skrubbar jag in såpa med rotborste. Sen har jag sprutat med slang på den för att får bort såpan. Men man kan nog vattna med vattenkanna också om man inte har någon slang vid bryggan. Om man inte har någon brygga tillgänglig kan du ju nån kväll använda en kommunal badbrygga
typ. Man får kanske inte bort all såpa men det luktar väldigt såpskurat hemma länge! Och i och med att såpan blir lite kvar tror jag att det inte fastnar smuts lika lätt?

Anonym sa...

...forts De brukar få soltorka på bryggan och sen efter en dag lyfter jag upp den på bryggräcket. Eller broräcket.

Agata sa...

Mikaela - Jag är mycket avundsjuk på de tvättbryggor som jag tror är vanligare i Finland numer. Här är nog de flesta borta.

Cina - Hmm. Högtryckstvätt kan ju kanske funka. Det borde ju inte vara tuffare än att skura med skurborste som är ett annat alternativ.

Persilja - Eller hur! Trasmattor kommer alltid till användning. Jag har en väldigt lång i köket, som ligger vikt i en vinkel. Fast 8 meter är nog lite för långt för det. Vi har ingen brygga direkt i närheten fastän vi bor vid vatten, men jag får kanske stuva in mattorna i bilen och åka en bit.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin