11 augusti 2008

Färg åt tillvaron

Jag har lekt med ullfärger för första gången. En laddning beställdes hem från Zenit, och jag slaskade runt i köket med några härvor garn. Kanske inte så smart - färgen sitter rejält när den torkar till lite...
Det var kul, men svårt att färga igenom allt garn. Men det upptäckte jag efteråt, så därför får de här första härvorna vara lite vitfärgade här och var.

Före. Först ut var en härva lin/ull som jag testade äggskalsfärg på före sommaren. Mycket mesigt resultat eftersom linet inte drog åt sig någon färg. Så nu fick det umgås med lite ullfärg.

Efter. Med grönt och lila blev det lite mer drag på härvan. Linet drog inte åt sig lika mycket färg nu heller, men det gör inte så mycket.
Entrådigt ullgarn från Morjärv blev lila-rosa-grönt.
Tvåtrådigt. Två ljust beiga härvor från Morjärv blev lila och rosa.

Det var roligt och jag blev nöjd med mitt förstlingverk. Nästa gång ska jag nog fundera på att försöka dela härvorna annorlunda, för att få längre stycken i samma färg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så vackert, det var väl värt slaskandet och de eviga fläckarna, eller?

Mikaela sa...

Underbara färger! Speciellt det med grönt i ;)

Agata sa...

soffy - ja, det var värt det. ;-) Ska bara se till att skydda vissa utsatta ytor lite bättre nästa gång.

mikaela - Ja, visst blev de härliga! Den som får klämma på såna här fina härvor har tur!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin