13 september 2008

Jag läser:

Jag är inne i en läsperiod. Vem försöker jag lura? Det är jag ju nästan alltid.
Fast nu har jag hunnit med ett gäng bra böcker på ganska kort tid.

Har precis lyssnat klart på ljudboken Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk som DN så förnämligt delade ut gratis i somras. Mycket bra. MYCKET bra om relationer och livet och den negativa spiral det är så lätt att hamna i när man tror att gräset är grönare på andra sidan.
Ibland blir det så ofantligt bra när författaren själv läser in ljudboken, och det här är en sån gång. Jag har gillat Helenas sakliga läsning från första stunden och har tagit tillvara varje möjlighet att få lyssna om Anna och Mats och deras sönderfallande äktenskap.


En annan bra ljudbok som lästes av författaren var Norrlands akvavit av Torgny Lindgren. Så skönt det var att höra hans skönt melodiska västerbottniska uttala sina egna meningar om den före detta väckelsepredikanten som återvänder 50 år senare för att be alla han frälste om ursäkt. Att jag tillbringat en del tid i trakterna han skriver om gör inte saken sämre.


Fick Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow i ett Hemlispaket för ett tag sedan. Nu har jag läst ut den, och den var rolig och annorlunda om cirkuslivet under den amerikanska depressionen. Galet och oväntat och händelserikt om en tågresande cirkus och den fasansfulla arbetsmiljö som det innebar.



Har läst Åsa Larssons senaste bok Till dess din vrede upphör. Än en gång är det Rebecca Martinsson som är i farten tillsammans med Anna-Maria Mella och Sven-Erik Stålnacke i Kiruna. Och den här gången utspelar sig boken verkligen i Kirunas fjällvärld.
Två ungdomar mördas under en vinterdykning i Vittangijärvi och orsakerna visar sig ligga längre tillbaks i tiden. Hennes bästa hittills, tror jag.


Har precis påbörjat Så dumt! av Mia Törnblom. Lättläst och lättsmält, trots att det handlar om hennes historia som knarkare. Lite för lättsmält, kanske, men definitivt en bok jag kommer läsa klart. Fast jag kan inte låta bli att undra över om mitt intresse hade varit lika stort om inte detta var lite kittlande, närgången kändis-kunskap.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Agata för underbara nya lästips. Ska senare på min blogg oxå ge tips på böcker jag läst/lyssnat under denna sommar. Ska genast ge mig iväg till bibblan för att kolla vad de har fått in. Alla de tips dy gett här skulle kunna både läsas eller lyssnas.

Tomtan sa...

Roligt att du gillade "hemlisboken" //Eva

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin