15 september 2008

Loppis. Igen.

Tre rejäla hemvävda handdukar som någon DN noga märkt med monogram. Dessutom en stilig grön flaska och en jättefin pressglasskål med lock.
Inspirerad av Lisas fenomenala sajttips kunde jag inte motstå två färdigbroderade men omonterade broderier. Kan vara bra att ha till något nån gång. ;-)

Och ett gäng fina knappar för inga pengar alls.



Och nu vill jag varna alla som inte är av samlarkaraktär:
Det går bra att sluta läsa nu.
För här kommer en mer detaljerad redogörelse av knappfynd som enbart Rådd-djur kan vara intresserade av. Och agator. Och kanske en och annan samlarsjäl...


Metallknappar är väl för fina!!? Någon gång ska jag nog få användning för alla vackra små knappar. Som renknappen! Eller den uppe till höger - är den tysk, kanske?

Och glasknappar är ju bara för fina! Hittar jag såna får de alltid följa med hem. Särskilt nöjd blev jag över de två gröna glasknapparna uppe till höger, för det saknas två knappar på hängselbyxorna jag skrev om häromdagen. De här blir perfekta!

Gamla pärlemorknappar. Behöver jag säga mer? Fem knappar för 1 krona är ju inte direkt något som kommer försätta mig i konkurs, utan bara min själ i pingling!

Och till sist - kappknappar. Stora och användbara i stickade koftor eller på kuddfodral i soffan.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan knappast få för många knappar, ja såvida inte knapp betyder snaps förstås ;)

anonym alias anki ;)

Anonym sa...

Härliga fynd! En sån där blå flaska har jag diskmedlet i och just nu har jag yes röda diskmedel, så alla tror att det är saft. Det tycker jag är roligt...
Tack för din gulliga kommentar. Det var väl skoj att jag lyckas dra dig ur det vita träsket! Hihihi!
DÄR vill man ju inte hamna...

Tuula sa...

Jag tycker att speciellt knappavsnittet var synnerligen intressant. Hälsningar från en annan samlare.

Agata sa...

anki - Nej, precis. Knappar är ju inte ens utrymmeskrävande.

persilja - bra idé! Min diskmedelsflaska står nedställd i en gammal porslinskanna, men att hälla diskmedlet i en glasflaska måste vara ännu finare.

tuula - Tack. Det är skönt med personer som förstår. ;-)

Anonym sa...

Men vad underbart - en knappgalning till- jag som trodde jag var ensam. Flera av dina är likadana som mina. Sen har jag lite problem med att gå förbi lite antika trådrullar och silkesspolar också så därför har jag väl sådär hundra såna också, ja och så nåldynor då och lite annat

Agata sa...

mia - Åh, trådrullar! Såna kommer jag hem med också. Och blixtlås och gamla band. Roligt med någon som uppskattar min knappskatt!

Marias stickning och läsning sa...

Har just konstaterat under småpratet på kvällens stickkafé att loppisfynda som du gör inte är något för mig. Har helt enkelt inte plats för fynd hemma. Klarar inte att plocka bort de saker jag redan har. MEN knappar kan man förstås inrikta sig på och handdukar! Verkligen fina knappar du hittat. Tack för tipset!
Vi saknade dig på Deliceranos ikväll.
Kram
Maria

napatrison sa...

Dekorera en mössa med dem och sälj den för 800:-

En sån här hittade jag i London... http://www.glazyr.se/DSC00108.jpg

Maria sa...

Fina fynd!
Här har du en till som är svag för knappar!!

Anonym sa...

Jag blev glad när jag såg alla knapparna. :)
Har en ganska stor burk med en massa olika knappar. Några som min mormor klippt ur gamla kläder, en del som jag klippt ur andra gamla kläder.
En hel del annat så´nt där "bra-å-ha" finns också i någon burk hos mig.

Anonym sa...

Men kära nån du skulle se min samling gamla blixtlås och band och vi ska för all del inte tala om spetsar. Jag kan inte riktigt räkna ut vad jag ska ha allt till. En kompis till mig syr snygga kuddar och dekorerar med knappar och syr desutom små påsar i olika format, långa och smala för strumpstickor eller pennor eller fyrkantiga för anteckningsblock osv. och till det är gamla dragkedar bra.

Agata sa...

nepatrison - Bra idé! Det kanske är såna baskrar jag ska använda mina knappar till.

maria, bollebygdsbo - Jag tror att mitt mentala samlande började när jag som barn fick gräva i mormors knappsamling. Hon tillhörde generationen som aldrig slängde något... Nu har jag ärvt hennes knappar.

mia - Jag brukar sy neccessärer av de blixtlåsen som är lagomt långa. Och de andra hittar jag nog på något för. ;-)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin