29 september 2008

Snäll och elak


I dag har jag varit både elak och snäll.

Snäll mot mig själv. Både choklad och osteopatbesök på samma dag! Elak mot sambon som inte fick smaka.

Dessutom tog jag tag i akuta trädgårdsbestyr när jag kom hem efter jobbet.
Då var jag snäll mot de stackars alliumlökarna från odla.nu som legat i flera veckor utan att komma i jorden. Nu är de i jorden. Var snäll och påminn mig i maj vad det är jag planterat, för då lär jag glömt bort det.
Men jag var också oresonligt elak mot alla de liljebaggar som satt och knaprade på halvvissna liljor i rabatten. En plastburk fick en bottenskyla med tändvätska eftersom jag inte hittade rekommenderade t-spriten och sedan böjde jag ner stjälken och skakade. Några försökte smita ner i jorden, men det gick inte. 20 liljebaggar fick döden dö. Och jag njöt. Mycket effektivare än att försöka klämma ihjäl dem en och en.

Nu ska jag vara snäll mot mig själv med lite kvarlämnad äppelkaka. Men på samma gång elak mot mitt bättre jag som skulle må bättre av en promenad.

Sånt är livet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra tips mot baggarna, det är ju ett evinnerligt jobb att klämma ihjäl dem!
Och vilken fin låda med lökar!

Agata sa...

Ja, det fungerade utmärkt. Annars lyckas man ju bara klämma ihjäl någon åt gången, medans de andra hoppar ner i jorden och försvinner. Nu fick jag död på en hel koloni samtidigt. Mycket bra!

Anonym sa...

Fick också ett ryck och beställde massa lökar från Odla.nu. Blir spännande i vår att se var det kommer att poppa upp små tulpaner. Som med all säkerhet kommer bli mat till rådjuren. :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin