26 november 2008

Agatas Musikhistoria part I

Musiken har hängt med i hela mitt liv, och jag har väl inte alltid haft alla bestick i lådan om man ser på smaken - rent objektivt. Men jag vågar nog stå för det mesta i mitt musikaliska förflutna.
Det här är vad som gjort mig till den jag är idag.;-) (Hoppas ni kan se alla fina videosar.)

En av mina första skivor någonsin - som jag inte riktigt kan stå för i dag - var Janne Lucas efter hans medverkan i melodifestivalen 1980.


Nå - det var en kort förälskelse. I samma veva hade jag och min bror fått en egen kassettbandspelare som vi spelade in låtar från radion med.


8 december 1980 blev John Lennon mördad och Beatles musik spelades överallt hela tiden och jag blev fast. Det var Beatles på längden och tvären, och avsevärt mycket bättre än Janne Lucas...


Men givetvis höll inte min goda musiksmak i sig. I början av 1981 dog Snoddas, och då inträffade samma sak en gång till - radion fylldes med Snoddasmusik, och jag övertalade min farmor att köpa mig en kassett med denne gigant. Den lyssnade jag omsorgsfullt på och kan fortfarande sjunga Ungmön från Kärringön om man ber snällt.


Sen trillade musikförälskelserna in i rask takt. Det var inte bara jag som tittade på Måndagsbörsen en kväll 1980. Några väldigt tuffa killar från Stockholm uppträdde och jag blev fascinerad, men tyckte nog samtidigt att de var lite för tuffa. Kvällstidningarna utnämnde raskt Noice som ett konkurrentband till ett gäng killar från Västkusten som passade bättre in i min smak. Jag köpte inte bara Gyllene Tiders skiva Moderna Tider för min hopsamlade veckopeng och gick med i deras fanclub. Jag var också hemligt kär i Per Gessle.


Och sen! Blev det 1983. Jag var tolv år och Carola tog hela Sverige med storm. Jag gick raskt med i hennes fanclub, klippte mig i Carolafrisyr och ägnade något år åt att prenumerera på Okej, läsa Starlet och klistra in Carolabilder i en pärm.


Den förälskelsen höll bara något år. Jag började högstadiet och insåg raskt att det fanns en helt annan värld. Jag fick nya kompisar och började lyssna på synth. Depeche Mode och Howard Jones var det som gällde.


Ratata blev en annan musikförälskelse i mitten av 80-talet. Jag var 14 år och kunde inte lyssna mig mätt på Sent i September.



Ungefär samtidigt skaffade jag mig partytricket att lära mig Rosen utantill.


Och det var allt som rymdes den här gången...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fniss...

Jag kan musik-bikta mig här hos dig: sent 70-tal lyssnade jag på Baccara, Bee Gees och Björn Skifs. Några år senare Adolphsson & Falk. A & F är nog det jag skäms mest för idag... Senare är det nog Ultravox som står högt på min skämmis-lista: musik som skulle få Hitler att slå dubbel-volter av glädje i kistan...

Anonym sa...

Åh - Ungmön från Käringön! Fantastisk gammal schlagdänga - har den med Harry Brandelius; en riktigt snygging!

essko sa...

Vi verkar vara i samma ålder:) Vi är synkade på Carola och sen vidare till synten. Jag föll dock ännu mer för elektropopen och blev ett extremt Eurythmics-fan under hela tonårstiden...Rosen lärde jag mig alltså aldrig;)

Tomtan sa...

Rosen!!! Den är för mig "komp"undervisning på musiklikjen i H-sand. Jag spelade trummor och tjejen som sjöng hade en stickad tröja som såg ut som Lilla Mys klänning. Hon himlade med ögonen och såg riktigt menlös ut och jag kunde inte hålla takten pga återhållet skratt. Vi fick ta om och ta om och ta om.... Men roligt var det!

Anonym sa...

Så otroligt underhållande!
Själv är jag tio år äldre. En av mina första singlar var "Syster Jane" med Peter Holm (han som blev ihop med Joan - eller var det Jackie- Collins senare).
Syster Jane, hon var så söt och fin, Syster Jane, hon rulla´upp gardin" eller något sådant. Finns antagligen på youtube.
Kan rekommenderas för en riktig skräckupplevelse.

Agata sa...

Ulricha - Det är helt okej med musikbikit. Jag för ingenting vidare. ;-) Ja, A&F gillade jag också litegrann, men inte så hängivet att jag köpte skivor med dem. Och Björn Skifs är en favorit i dag, men mest hans gamla låtar.

Ming Ching - Japp. Fantastisk!

Essko - Jo, Eurythmics lyssnade jag också på. Sen spretade det vidare mot punk och rock och ännu konstigare musik.

Två nystan - Det är en härlig låt.

libby - Den har jag på singel! Fyndade den för herrans massa år sedan på loppis, och har lärt mig den med. (Jag är ohälsosamt förtjust i kitchig musik!)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin