18 november 2008

Tipsa mig om glögg

Framåt december ska det bjudas in till glöggkalas hos agata med sambo. Så nu sitter jag och bläddrar i kokböcker och surfar på nätet för att hitta något kul att bjuda på.
Hittills ser den inspirerade listan ut såhär:
Glögg (!)
Varmt äppelvin
Varm äppeljuice för de små
Pepparkakor efter släktrecept
Hirams sirupskaka (som min farmor alltid gjorde till jul förr) med smör
Lussekatter i pinnform
Å så choklad och nötter
Fruktsallad med saffransgrädde

Men sen då... Vi vill bjuda på något lite matigare och salt eftersom alla kanske inte hinner hem i rätt tid för middag. Men inte så matigt så att det behövs bestick och sittplats utan mer plockmat.

Och jag vet redan att pepparkakor med olika former av mögelost är jättegott, men det känns lite ... gjort ... om man säger så. Finns det ingen roligare variant? Har för mig att jag sett något recept på typ chévreostkräm mellan två hopklämda pepparkakor, men kan inte för mitt liv hitta igen receptet.

Och om inte alla andra hade korpat åt sig tusen flaskor Blossa årgångsglögg var när de var på systemet max två nanosekunder efter att de släppte årets version så skulle vi kunnat bjuda på det. Nu får vi bjuda på annan glögg. Det går väl lika bra det, men känns ändå lite snopet. Trots allt hade det bara varit öppet drygt två timmar när jag gick dit.



Och inte har jag sett till det sista Pocket&Prassel-paketet heller, trots att det gått flera dagar över tiden... Tråkigt.

8 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=566&a=376688
Hoppas nu länken till GPs dunderglögg funkar.
Vill du prova något gott som ger juldoft i hela huset är det här det rätta för dig.

Myggan sa...

Icas tidning Buffé hade lite tips i numret som kom idag. Recepten finns på deras hemsida under "mat & inspiration".
Vad fint du fått där hemma. Jag är lite avis på hurtsarna från jobbet. =)
/Anna

Anonym sa...

Snittar av tunnbröd med rökt skinka(julskinka är jättegott) färskost, kanske senap...och annat gott! Snabbt och lätt och de flesta gillar det! Det är lite lagom matigt också

frisky frog sa...

Du missade INGENTING när du inte fick tag i årgångsglöggen. Det var en besvikelse! Blaskig och "tunn" i smaken och blåbäret! hade då inte gett någon smak.

Camilla sa...

Hej Agata

Jag hittade ett recept som iallafall jag skall prova på mitt glöggparty.



Små ansjovisfrestelser

Gör Janssons frestelse i muffinsformar - enkelt att servera!



15 st.

Ingredienser
2 finhackade lökar
2 msk smör eller margarin
1 burk ansjovis
2 ägg
3 dl grädde
10 medelstora, skalade potatisar i strimlor
1/2 tsk peppar
2 tsk Dansukker Mörkt Muscovadoråsocker


Bryn löken i matfettet. Hacka ansjovisen. Vispa samman ägg och grädde. Blanda i potatis, peppar och muscovadosocker. Fördela smeten i 15 muffinsformar och grädda ansjovisfrestelserna mitt i ugnen i 175° i ca 30 minuter.

/Camilla

Anonym sa...

den här matbloggen läser jag varje gång den uppdateras:) scrolla gärna ner till chockladtårtan...

http://enasmattankar.blogspot.com/

hoppas att det blir en trevlig tillställning:)

Maud/En bok om dagen sa...

Jag har knuffat lite på din hemliga vän, så hon hör säkert av sig och förklarar!

Susilull sa...

Kan tyvärr inte tipsa om glögg, eftersom jag inte är så förtjust i det, brukar iställt värma lite glöggkryddor i stark äpplejuice.

Det är väldigt gott med en bit brieost och en klick fikonmarmelad på pepparkakor..

Ser att du har min favoritjulbok , Vinterns God Ting - den är underbar!

Lycka till!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin