18 juni 2009

Lästips inför semestern

I år har jag börjat skriva ner alla böcker jag läser här i högerkanten. Jag är själv lite förvånad över hur många böcker jag slukar. En i veckan, har det blivit hittills.

Och nu har jag precis läst ut två av de bättre böcker jag läst på länge. Jag kan med emfas rekommendera alla att läsa Johan Theorins böcker från Öland. Nattfåk och Skumtimmen är de bästa böcker i deckargenren jag läst sedan jag slukade Johan Ajvide Lindqvists böcker.
Det är nog för att de inte baserar sig på poliser och mord och att lösa fallet, utan handlar mer om relationer och människor och levnadsöden. Att de dessutom hela tiden hittar nya spår, precis när man tror att man som smart läsare vet vem som är mördaren är ännu en bonus. Mycket bra!

9 kommentarer:

Tomtan sa...

Dom är jätte bra!!!!!! Glad Midsommar!!!!!

Heldri sa...

Jag håller med dig fullständigt om böckerna. Jag slukade dem i ett nafs, de var nästan omöjliga att lägga ifrån sig. Läsning och stickning verkar lämpa sig bra än så länge den här sommaren.

Agata sa...

Tvånystan - Detsamma! Hoppas du får en torr och varm midsommar.

Heldri - Ja, sommaren är en trevlig tid för allt som är roligt. Som picknick, loppisar, läsning och stickning! Trevlig midsommar!

SF sa...

Jag håller som bäst på med Skumtimmen och lyssnade på Nattfåk för ett tag sedan. jag håller med de är jättebra, fast lite annorlunda.

Lena sa...

Tack för boktipset! Har inte läst dem (än). Själv har jag en Läsdagbok som Bok för alla gett ut. I den skriver jag bok/författare , datum och några korta rader om boken. Det är kul att gå tillbaka o kolla vad man läst.

Agata sa...

Signe - Ja, visst är de annorlunda. Nu vet jag inte vad jag ska läåsa. Hoppas han kommer ut med någon fler bok snart.

Lena - Bra idé. Men jag är rädd att jag bara slarvar bort såna böcker.

heidi sa...

jag skrev också upp hur många böcker jag läste per månad en gång i tiden... jag kan nog sammanfatta det med att jag skulle passa in i definitionen bokslukare:)

Ammis sa...

Är det inte Johan Ajvide Lindqvists som skrivit "låt den rätte komma in" lyssnade på den när jag körde natt. Men den va lite läskig så jag slutade innan det blev mörkt. Men den var bra, annorlunda mot böcker jag brukar läsa. Ska ta och läsa de du tipsar om sedan. Läsa också Peter James tycker hans böcker är bra.
Ha de gott i solen.

Agata sa...

Heidi - Visst blir man förvånad när man får svart på vitt hur mycket läsning det handlar om.

Ammis - Jo, det är han det. Jag skriver upp Peter James på läslistan. Tack!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin