15 juni 2009

Semestern närmar sig

Vi planerar att tillbringa en vecka i juli (Typ den andra veckan) hos goda vänner i Helsingborg. Nu behöver jag massor med goda tips på utflyktsmål, garnbutiker, fabriksutförsäljningar, knasigheter, museer, mysiga kaféer och givetvis loppisar som jag inte får missa.

Och oroa er inte för var vi kommer befinna oss och hur långt det är till saker och ting som ni vill tipsa om. Såsom varande norrlänning är allt under 20 mil en trivsam dagsutflykt... Och, vad jag förstår är Skåne aldrig någonsin bredare än så?

7 kommentarer:

miaring sa...

Idag har jag varit på Wannås skulpturpark och det rekommenderar jag skarpt. Roliga, tänkvärda, fantasi-eggande, obehagliga skulpturer i en fantastisk miljö. Ligger 2 mil utanför Hässleholm, vid Knislinge. Go´tur!

mammagumman sa...

Mandelmanns trädgårdar. Inte för att dom är på TV utan för att det är ett läckert ställe och så Brösarps backar och Stenshuvud nationalpark. Det blev tre utflyktsmål på Österlen från en som bor utanför Stockholm.

Lena sa...

Hej

om ni har vägarna förbi Kivik, åk till Friden http://www.friden.nu/
slow food "pizzeria" i urläcker miljö. Ligger uppe på åsen, inte nere vid vattnet.

Rekommenderas verkligen men det är slow food så ha gott om tid.

Maskan sa...

I klippan finns en yllefabrik som har fabriksförsäljning, både garn och annat skoj.
http://www.klippansyllefabrik.se/

Välkommen till Skåne :-)

SF sa...

Ute på Kullahalvön finns massa spännande saker. Kullens naturreservat där man bland annat kan gå ner till Lars Wilks skapelse Nimis. Kullens fyr där man kan, förutom beundra utsikten, besöka grottor. Man kan också besöka klapperstensstranden i Ransvik om man vill ta ett bad. Mölle är väl värt ett besök också. I Höganäs finns Höganäs keramik fabriksutförsäljning. Fika kan man göra på flickorna Lundgren, vilket är jättemysigt, men tyvärr också jättedyrt. Då kan Krapperup slott vara ett nästan lika mysigt och lite mer prisvärt. Vill man bada på sandstrand besöker man Farhultsbaden en liten bit in i Skälderviken och då är ni också hos oss på landet :). Om du mailar mig på signe39@hotmail.com, så kan jag ge mer tips och lite mer detaljer.

Maud/En bok om dagen sa...

Åh, lyckliga du, som får fara till Skåne! Vi (jag och mittentösen) hade också en skåneresa inplanerad - men så blir det ingenting, för hon har gått och fått sommarjobb över precis hela sommaren. Det är ju kalaskul i sig, men det innebär att Skåne får vänta ett år på oss... ;-)
Jag ska komma ihåg att du har ett tips-inlägg; det ska jag använda sen! ;-)

Anonym sa...

Loppmarknader i Skåne 2009:
http://loppisar2003.homestead.com/

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin