14 oktober 2009

Medusin?

I hemmet finns två stora apoteksburkar sedan tidigare. De härstammar från min farfars fosterhem där hans föräldrar drev bageri i källarvåningen.
Borsyra (eller boraxsyra) är en svag syra vars främsta användningsområde är som antiseptisk lösning, brandsläckningsmaterial och insektsbekämpning. Den används även som konserveringsmedel i livsmedel och har E-nummer 284.

Bikarbonat används praktiskt i bland annat pulversläckare, en typ av brandsläckare som innehåller pulver som släckmedel. Inom matlagningen används det, ofta i form av bakpulver, som ett jäsmedel vid bakning.


Häromdagen hittade jag en spännande apoteksburk på loppis. Vem blir inte nyfiken på "andra klassens gift"?
Jag kan erkänna att jag fick leta information på nätet innan jag lade burken i diskvatten. Vad vet man. Om man, som jag, inte var närvarande på särskilt många fysiklektioner så saknas den basala kunskapen om hur olika saker reagerar på andra saker. Och någon gasutveckling eller explosion i hemmet var jag inte särskilt sugen på.

Blyglete är en viktig industrikemikalie, främst för tillverkning av blyackumulatorer, men även för glas- och keramikindustrin. Kan också ingå i glasyrer och emaljer, varvid den omvandlas till svårlösliga blysilikater. Används också inom gummi- och plastindustrin samt i färgpigment och i fernissor.


Hmm. Förmodligen ingen explosionsrisk, men mitt senaste loppisfynd har nog inte använts i ett bageri i alla fall.
Och alla burkarna är tomma, om nu någon blev orolig...

1 kommentar:

Morgana sa...

Åh vilka fina burkar!!!
Sådana där har mina morföräldrar - de är gamla apotekare båda två :-)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin