11 mars 2010

Making kakifati


Jo, hörni - det här med kakfat i flera våningar ...

Det är inte så lätt.

Jag har ju kikat runt. Och det finns olika varianter. Creme de la creme tillverkar sina fina kakfat med gängad stång och borrade hål.
Ica-kuriren berättar hur man gör. Samma sak gör Expressen Leva&Bo.

Vill man bara ha fat på fot kan man limma ihop en ljusstake med en fin tallrik. Som Ljuvligt hemma-bloggen gjorde för några år sedan. Eller så kan man träna upp sina skills i trådbindning och väva in vackra tallrikar, som den här bloggen tipsar om.

Den finska bloggen Loppistipset visar olika varianter på hoplimmade tallrikar, vaser och annat av glas och porslin som blir tjusiga serveringsfat.

Så gjorde jag mitt första trevåningsfat - limmade ihop tallrikar, koppar och äggkoppar om vartannat. Det gick, men jag och epoxylim är inte de bästa vänner. Det måste blandas exakt, och tar lång tid på sig att torka, vilket innebär att man måste hålla de olika delarna på plats till det fäster.

Nästa gång ska jag nog skaffa en kakelborr och gängad metallstång.

Någon som har annan erfarenhet som de vill dela med sig av?

5 kommentarer:

Morgana sa...

Jag tog en omedveten paus från att läsa bloggar ett tag, så ett stort GRATTIS i efterskott till unga damen! :-)

Stooooor kram
/Morgana

Myggan sa...

Jag har aldrig provat, men sen du skrev om det tänkte jag testa med gängstång. Nu pågår tallriksletande på loppis för fullt.
/Anna

Anna-Britta sa...

Det såg gott och smaskigt ut om du vill titta på min blogg har jag en blomma till dig att hämta

Agata sa...

Morgana - Tack! Det kändes utmärkt att bli lite klokare.

Myggan - Visst är det skönt när man får en anledning att leta saker på loppis!? ;-)

Anna-Britta - Tack. Ska genast kila iväg och se vad det är!

AnnaA sa...

Den blev hur fin son helst!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin