28 november 2010

Kakbak inför advent

En laddning knäck, massor med Rånepepparkakor, saffransskorpor och polkamaränger har det blivit under veckan.
Rånepepparkakorna som jag gör är dock inte efter det länkade receptet här ovanför utan ett gammalt släktrecept med anor från ett bageri. Receptet ger ohemult många kakor, men som alltid går åt. I år lyckades vi också få till rätt tid i rätt temperatur i ugnen (100 grader i 37 minuter) så de är perfekta.

Maränger är så lätt att göra och så roligt att spritsa så jag förstår inte varför man ska köpa dem alls. Jag blandade i pepparmyntsolja i smeten och krossade någon deciliter polkagrisar och strödde ut ovanpå. Dessutom laborerade jag med röd karamellfärg för att få dem lite mer karamelliga i utseendet.

2 kommentarer:

annas alster sa...

Precis såna kakor finns recept på i Lantliv som min fina man hade köpt till mig igår. :) så de är värda att göra? Låter gott tycker jag :)

HomeRiver sa...

Vilket kakkalas! Jag blev fikasugen direkt...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin