22 december 2010

Rån av sentimentala skäl

När julen kommer blir jag mer än lovligt sentimental och traditionell. Då ska släktrecepten fram och bakas.
Efter min farmor har jag ärvt ett gäng receptböcker. Det är urklipp och handskrivna recept om vartannat. Roligast är det med recepten med tydlig bakgrund, som "Ingeborgs mors kumminskorpor" eller de där farmor (eller hennes mamma) gjort små noteringar i kanten. "Goda!" eller kanske ett årtal "1942".

Något som slår mig när jag läser är alla dessa varianter på samma saker som återkommer. Hur många varianter på mandelmusslor kan man egentligen behöva? Eller rullrån? 
Uppenbarligen många eftersom det fanns ett gäng av båda delarna.

Och det förstår jag. Både mandelmusslor och rullrån är goda bakverk.


Särskilt rullrån.
De senaste åren verkar rånjärn ha legat stadigt på 150 konor på loppis. De finns nytillverkade också. Då kostar de 700 spänn.
Och vill man vara lite modernare finns det numer elektriska rånjärn för en femhundring.
Jag har ett gammalt som jag fått av min mamma. En inte alltför vild gissning är att det är ett loppisfynd...

Sen har jag alltid trott att rullrån är de hoprullade och go'rån är de platta, mer spelkortsliknande. Men det verkar inte vara så.


Men åter till farmors receptsamling. Här kommer en lång rad recept på rullrån och go'rån som fanns i hennes pärmar och böcker:

Det första receptet är uppenbarligen rätt gammalt eftersom allt mäts i kaffekoppar. Det gillar jag.
I övrigt är det intressant att notera hur recepten skiljer sig åt för något som nog ofta tolkas som samma goda kaka.
Dessvärre har jag ingen aning om vilket recept som farmor brukade använda.

Evas rån
1 kkp kallt vatten
1/2 kkp smält smör
1/2 kkp grädde (sur)
2 kkp vetemjöl
1 kkp strösocker

Rullrånsrecept
18-20 st
125 g mjukt margarin
1 dl socker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
Rör margarinet pösigt tillsammans med sockret. Vispa upp ägget och blanda i. Rör sist i mjölet.
Värm rånjärnet och lägg i en dessertsked av smeten. Grädda ca 1 1/2 minuter på var sida och rulla ihop rånen medan de ännu är varma.

Rån
1 liter mjölk
2 äggulor
2 tsk socker
2 tsk vaniljsocker
75 gr smält smör
Vispa samman alla ingredienserna och vispa i så mycket mjöl att smeten lägger sig som ringar på ytan. Låt den stå en stund och svälla. Värm järnet och smörj det med smör. Häll på smet och grädda. Rulla rånen genast de är färdiga.

Rullrån
20 st
3 ägg
2 1/2 dl florsocker
1 1/2 dl vetemjöl, drygt
1 tsk stött kardemumma eller vaniljsocker
4-5 msk vatten
Vispa ägg och florsocker pösigt. Blanda ner resterande ingredienser. Häll smeten tunt i rånjärn, grädda 1-1 1/2 minuter på var sida.
Pensla med smält fett mellan varje gång.
Forma rånen medan de ännu är varma.

Norrländska rullrån
2 stora ägg
1 1/2dl socker
4 msk vetemjöl
Vispa ägg och socker ljus och pösig. Blanda i mjölet. Klicka ut smeten på mjölad plåt eller bakpapper. Grädda i svag värme. Rullas när de är varma.

Goda rullrån
45 st
2 1/2 hg smör
3 dl strösocker
7 dl vetemjöl
5 ägg
1 tsk malen kardemumma
Rör ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen, ett i sänder och rör smeten jämn. Blanda mjöl och kardemumma och rör ner i smeten.
Värm rånjärnet ovanpå spisen. Pensla gärna med smält smör.
Lägg lite smet i järnet och tryck ihop det försiktigt. Grädda rånen ca 1/2 minut på var sida. Lyft ur dem med stekspade och rulla ihop rånet medan det ännu är varmt.

Haparanda-Majs go'rån
35 st
3 dl mjöl
1 1/2 dl vatten
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl smält avsvalnat smör
2 välfyllda tsk vaniljsocker
Häll mjölet i en skål. Vispa i vatten och mjölk till en slät smet. Blanda i socker, smör och vaniljsocker. Rulla ihop med hjälp av pinne eller penna.

Sveas go'rån
30 st
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten
150 g smält, avsvalnat smör
1 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och socker poröst. landa ner mjölsorterna och rör ner tillsammans med smör, vatten och vaniljsocker.
Pensla järnet med smält smör. bred ut en klick av smeten och grädda rånen ca 1 1/2 minut på varje sida.

Jämtlands go'rån
40-50 st
300 g smör
1 äggula
1 dl grädde
1 dl socker
1 msk vatten
7-8 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
en nypa kardemumma
Degen bör vara fast och den görs med fördel en dag i förväg.
Rör matfettet vitt och pösigt. Vispa äggulan och tillsätt den med grädde, socker och vatten samt mjölet blandat med hjorthornssaltet och kardemumman.
Arbeta ihop allt till en fast deg. Kavla ut den tunt och sporra ut dem med samma mått som rånjärnet efter exempelvis en pappersmall.


Nä, tänk om jag skulle leta reda på mitt rånjärn och köra igång...


Har ni tur kommer jag leverera ett epos om mandelmusslor också någon gång...

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilken skatt du har! Egna kakrecept och mandelmusslor är viktiga grejer. För ett par veckor sedan låg mamma inne på hjärtkliniken, men när jag erbjöd mig att hjälpa henne att baka mandelmusslor och annat till jul för att jag ändå skulle göra det själv sa hon att det ville hon absolut göra själv. Å andra sidan mår man ju mycket bättre av att baka kakor, så det kanske var hälsosamt. På juldagen blir det i alla fall julkalas på Idrottsgatan med mammas mandelmusslor bland annat.

Carina sa...

Men nog har jag också för mig samma om rullrån o gorån...
Tack för att du delar med dig. Jag lade ju också ut ett recept igår som är gammalt som attan. Jag har ett till men jag kör med de gamla som fungerar bra o blir så goda.
Ha en riktigt god jul!

Litenlängtan sa...

Maken är från Norrland och jag tänker göra ett försök att göra rullrån imorgon efter jobbet. Vilket recept körde du på då? För du hade ganska många! Jag har också mängder med recept efter farmor men inget på rullrån...

Agata sa...

Kerstin - Det låter inte så roligt med din mamma - hoppas hon är bättre och kan baka sina egna kakor nu till jul! Jo, det är en skatt med ärvda recept. Jag är glad över att ha fått alla böcker.

Carina - Då kanske jag inte är ute och cyklar. Ha en god jul själv!

Litenlängtan - Har ännu inte hunnit baka några, men jag tänker nog testa det översta. Eftersom det bara visar ingredienser så får jag kolla in de andra för att se hur jag ska bete mig sen. Lycka till med rullrånen!

Anna sa...

vilken nostalgi med gamla recept :)

Ylva sa...

Hos oss säger vi också att go-rånen är de där fyrkantiga, men makens släkt från Dalarna hävdar bestämt att det är de rullade rånen som är go-rån.
Kanske är det något geografiskt?

Jag ska försöka göra en liknande sammanställning som du gjort, men av ostar (rörost, fatost, kaffeost och så vidare...). Men det dröjer nog en stund innan det blir klart. Men där finns det en himla massa spännande recept också. Varje landskap verkar ha sin egen specialité.

God jul!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin