16 april 2011

Med tiden förändras smaken och råden

1947 kom den här boken ut. Modernisera och reparera var säkert viktigt, men en hel del har ändrats i synen på vad som är modernt.

Här förordas exempelvis lamelldörrar eftersom så kallade Fyllningsdörrar (som vi i dagligt tal kallar spegeldörrar numera) så lätt slår sig.

Och när det gäller golv är rekommendationen entydig. Furugolv är bättre än parkett i barnfamiljer, men bör fernissas. Linoleumgolv fungerar annars på de flesta ställen.
"I sovrum, där golven så gott som dagligen tvättas eller torkas med våt trasa, är det sålunda lämpligast med linoleumolv". Jag kan bara konstatera att synen på städning förändrats en del ;-)

Synen på belysning är också förändrad:
"I köket kan man med fördel utnyttja de moderna lysämnesrören, som ge ett kraftigt, bländfritt ljus och äro förhållandevis billiga i drift."

Och på vackra saker:
"Snickarglädjen passar inte vår tids sinne för saklighet." Eller det här exemplet på illdåd: "Invändigt, för att slippa ifrån en ful pärlspånt, försågs entréhallen och trappan med panel av kryssfanér ljust laserad i varmt gråbrunt."

Här rekommenderas även asfalt som beläggning på väggar och golv i badrum, och det tror jag att väldigt få gör i dag...

1 kommentar:

Lisa sa...

Jag hittade en liten bok från 40-talet som bland annat beskriver hur man bäst skurar taket i köket och hur ofta man borde göra det. När jag berättade om det för min mormor så blev hon jätteförvånad över att jag faktiskt aldrig har skurat ett kökstak. Jo, före ommålning, men inte annars. Jag höst och vårstädar inte heller köksskåpen och diskar allt porslin innan det sätts in igen. Hälsningar från Snusk - Lisa som idag har fått snödroppar vid sidan om bron

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin