20 maj 2012

I det gröna

Helgens väder har inte varit särskilt imponerande, men i dag blev det åtminstone uppehåll, så vi kunde vara ute och fixa lite. Två sålådor är på plats i trädgården.
Det räcker nog bra för oss. Jag har hört att de ska skötas om också.


När jag grävde ur de gamla hittade jag ett gäng såna här feta larver. Först var jag lite försiktig med att plocka bort dem eftersom de kan bli något ofarligt och fint.
Men efter en del googlande insåg jag att det kanske rör sig om trädgårdsborrar eller kastanjeborrar som tuggar i sig rötter och förstör gräsmattor och annat. Och det lät inte så spännande, så nu har jag serverat skatparet som bor i vår gran en trevlig söndagsmiddag.


3 kommentarer:

Iréne JB sa...

Perfekt skatmat! Hittar också sådana där ibland. Och jag föredrar ju när skatorna äter dem i stället för att sno mina bullar när jag bara skulle gå in och hämta teet :)

Emma sa...

Jepp! Dessa larver har jag också hittat :)

Pysselfarmor sa...

ja fy för dem - bra mat till skator!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin