30 oktober 2012

Marknadskrafternas idioti

Under vinjetten I-landsproblem vill jag ta upp ett återkommande bekymmer:


Jag använder mjuka hörlurar till min smarta telefon. Himla skönt, tätt och bra ljud. Men emellanåt lossnar de där mjuka grejerna och trillar av för att aldrig återfinnas.

Det är inget stort bekymmer, för man kan köpa nya. Men nu till det korkade: Hittills har jag bara hittat dem i trepack. Fast givetvis inte med trepack i samma storlek. Nä, så enkelt ska det inte vara. I stället har de pulat ner tre olika storlekar i samma förpackning.
Varför? Mina öron är alltid lika stora. Jag behöver oftast ha de minsta eller mittemellanstora. De största är för stora och sitter obekvämt.

Omsätt den logiken på andra varor, och det orimliga blir tydligt: trepack av trosor som paketeras i tre olika storlekar. Eller strumpor. Eller hattar ...

Eller så är det krasst ekonomiskt ett sätt att sälja mer. Marknaden är ju bra på sådan logik.


Jag tar mig för pannan och försöker hitta någon storörad person att byta med.

1 kommentar:

Tyg och otyg sa...

Det är väl antagligen meningen att man bara ska använda ett par, i den storlek som passa bäst, och kasta de övriga. Men jag håller med, lite korkat är det ju.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin