3 november 2012

Man tager vad man ... osv

Makens gamla lagtröja har legat länge i en trist slänghög. En grå collegetröja utan särskild finess, men hel och ren.


Så jag beslutade mig raskt för att omvandla den till en barntröja i typ storlek 120.
Enkelt och snabbt gick det.  Jag gjorde typ såhär: (Jag vet, jag skulle ju ha fotograferat under tiden, men nu blev det inte så...)

1. Börja med att klippa bort ärmarna och halsringningen.

2. Måtta upp fram och bakdel genom att lägga en huvtröja i lämplig storlek ovanpå.

3. Ta resterande bitar och klippa till en dubbel huva på känn med hjälp av huvtröjan som fick tjäna som modell. Den här blev därför lite grund, så den kommer nog aldrig passa på ett huvud, men den är rätt snygg där den hänger.

4. Sy axelsömmar. Fålla upp nederkanten.

5. Klippa ut ärmar av de ursprungliga ärmarna. Jag använde muddarna längst nere, men orkade inte göra någon snygg finish genom att klippa lös dem och sy fast dem när ärmarna var klara, utan sicksackade bara så de blev lagom stora. Måtta in dem i ärmhålen. Sy fast.

6. Sy huvan dubbel och sy fast.

7. Prova på den motsträvige mottagaren.

8. Inse att huvudhålet var för litet. Klippa ett jack på framsidan. Inte orka göra något snyggare avslut där än en enkel sicksack.

9. Visa upp tröjan för nöjd femåring och ännu nöjdare pappa.


Återvinning i dess ädlaste form!

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin