18 december 2012

Välkommen upp i trappen

Vi har börjat få ordning i trappen. Och dessutom har vi fått förvaring för alla pocketböcker som tidigare drällt omkring på olika ställen i huset.


Och det blev så väldigt mycket mysigare där.
Hyllorna är av ärtgröna hyllkonsoller från Indiska och brädor som målats vita med mer eller mindre stor precision.
Den gamla provdockan slet jag tyget av och satte fast bitar av gamla tidningar för rätt flera år sedan. Sedan dess har den stått i trappen på en gammal tunna som min man fyndat på auktion för över 20 år sedan. En gammal tvättsäck på en galge hänger på en krok och några ljusslingor ger ledljus.
På det nedre trappsteget står makens snygga datorväska.


En bit upp i trappen har jag just skruvat upp en gammal krokbräda som är charmigt rå i sitt utförande. Den har nog aldrig suttit inne utan snarare i något förråd. Men hos mig har den fått flytta in. Där hänger ett sommarfynd i form av en skolplansch med en ruggig krokodil, en fin baddräkt och en tjusig solhatt samt lite annat smått och gott. Och provdockan är nu klädd i ett stiligt förkläde från 50-talet. Jag planerar att sy ihop det för att få en mer användbar klänning, men där är jag inte riktigt ännu.

Ovanför hänger det gamla linrepet som jag förr hade mina fina tvättpåsar på. Nu ligger de och vilar sig i ett skåp.

3 kommentarer:

heidi sa...

så hemtrevligt du har fått det - i trappan!:)

så praktiskt att äntligen kunna samla alla pocketböcker på ett ställe:) men det är krokbrädan och alla attiraljer där som är charmigast! att titta på:)

Selda sa...

Vilken jättefin trapp du har. Jag tittar på den och blir sugen på att göra något av vår trapp. Vår trappa till övervåningen liknar er, men allt är i furu. Så fråga 1: har ni målat trappen själv? Snyggt med vitt! Fråga 2: är böckerna åtkomliga nu? Jag tycker just höjden i trappen gör den svårinredd. /Mvh Gisela

Agata sa...

Heidi - Tack! Jag tycker också att det blev väldigt mycket mysigare med bokhyllorna där.

Selda - Vi målade furuhavet när vi flyttade in, men eftersom de förra ägarna inte satte upp några lister så har inte vi heller gjort det - av sympati. ;-)
Jo, men kan nå böckerna om man är hyggligt lång. Jag är 173 centimeter och når om jag står på tå. Men särskilt bekvämt är det inte, särskilt inte längst in i hörnet. Men de flesta av böckerna läser jag inte om så ofta så det gör inget. Annars får man väl skaffa en sån där pensionärstång med långt skaft så kan man nå alla. ;-)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin