16 juli 2013

Stark som en ek

Vi hälsar på fina vänner i deras sommarstuga i Stocholms skärgård. Och jag är så avundsjuk på alla ekar som slår rot överallt, som om det ståtliga trädet med sina fina gröna färg är ett ogräs.

Hemma har jag precis köpt och grävt ner en planta, men eftersom ekar sällan frösår sig så är de sällsynta i naturen. 
Synd, för jag hade hellre haft ekar än alla dessa lönnar som rotar sig i vårt grannskap.

Nu funderar jag på att gräva upp några ekplantor och ta med hem för att se om de överlever i mellersta Sverige. 

1 kommentar:

heidi sa...

Jag bor granne med Göteborgs största park (Slottskogen), som fram till 1700-t var leverantör av ekar till nya varvet, där dom byggde skepp av ekarna. Än idag finns det gott om ekar där, och några av dom är riktigt gamla och vackra att titta på.

Så jag håller med dig - ekar är väldigt vackra att titta på. Ju äldre dom är, desto bättre:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin