28 april 2014

Giftfritt i glaset

Redan för något halvår sedan slutade jag köpa vanliga vindruvor. Inte för att de inte är goda utan för att de är så jämrans besprutade.


Och härom månaden drabbades jag av en insikt. Och det är egentligen lite pinsamt att erkänna, men jag insåg helt plötsligt att om jag inte vill äta gifterna på druvorna så vill jag ju inte heller dricka dem.

Så nu köper jag bara ekologiskt vin.
Nu är min konsumtion inte särskilt överdriven, så jag inser att det kommer ta tid innan jag lär mig vilka sorter som är godast. Så nu undrar jag: Har du några tips på goda viner? Om det är vita, röda eller rosé spelar ingen roll - jag dricker alla sorter.

Det finns fler otäckingar bland frukterna. Läs mer här.

Dessutom köper jag bara ekologiskt kaffe och ekologiska bananer nu för tiden, men det gör väl alla efter att ha läst Naturskyddsföreningens lista?

Har du två minuter kan du gärna titta på den här fina filmen med Anders&Måns:


2 kommentarer:

heidi sa...

när jag äter frukt så blir det oftast fair trade bananer, vindruvor undviker jag eftersom affären jag handlar i, inte säljer ekologiska druvor. men jag hoppas på ökad efterfrågan:)

jag blir lika glad varje gång någon lyfter upp vikten av att välja ekologiskt när man handlar:)

Unknown sa...

Chateu Peche-Lat är ett franskt ekologiskt vin som kostar ca 100 sek. Men det klassas som ett fyndvin av Allt om Mat och det är det inte många ekologiska viner som gör. Mustigt rödvin som gör sig till mustiga grytor. Testa gärna !

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin