28 maj 2014

Kofta uppifrån och ner

Äntligen, äntligen har jag tagit mig samman och börjat på en kofta uppifrån och ner. Mönstret kommer från Tant Kofta och garnet är tvåtrådigt ullgarn som legat hemma sedan något forntida besök på fabriksförsäljningen av Morjärvs ullgarner på den tiden de fanns.

Några nystan har jag nog hittat på loppis, om jag känner mig själv rätt.


Tanken är att jag försöker randa i grönt, rosa och petrolblått, men eftersom jag inte har planerat det särskilt väl så vet jag inte riktigt hur det kommer sluta.
Från början var jag lite tveksam till den beiga kulören men när jag väl började sticka tillsammans med andra färger blev det bättre än förväntat.




8 kommentarer:

Renée sa...

Skitsnyggt!!!

Anonym sa...

Jättehärliga färger! Jag har precis avslutat min första Uppifrån- och-ner-kofta. Den är dock helt enfärgad. Kanske blir det en till någon gång, men ev. stickar jag då på framkanterna efteråt. Det krävs ju en del beräkningar för att få knapphålen på rätt ställe. Kommer de fel måste man ju repa upp stora delar av koftan.

Agata sa...

Tack Renée!

Tygoch garn - det var en av fördelarna med att randa! Jag gjorde knapphålen i mitten av varje beiget (såg inte den böjningen superkonstig ut?!) parti. Och varje rand blev nio varv. Då var det enkelt att hålla koll. Och ändå har jag lyckats placera ett knapphål en maska för långt in. Fast det kommer nog ingen märka! ;-)

Fröken Slöjd sa...

Jättesnyggt1
Härliga färger ihop.
Jag gillar verkligen att sticka uppifrån och ner till koftor och tröjor.
Hälsningar Fröken Slöjd

Anonym sa...

Superfin!
Köpte det där häftet från Tant Kofta för länge sen men har ännu inte provat att stick uppifrån och ner.

Heidi sa...

uppifrån och ner är mitt favoritupplägg:)

så fint du har fått ihop färgerna!

Ulrika sa...

Det blir jättefint!

queenofnight sa...

Åh så härlig den blir!!!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin