23 september 2016

I öronen

För några år sedan, särskilt innan barnen kom, lyssnade jag mycket på ljudböcker. Lånade CD-versioner på bibblan, la in på datorn och överförde sedan till min ipod. Den hängde sedan med på promenader och hemma. Så enkelt att ha boken i öronen när man stryker, tömmer diskmaskinen eller hänger tvätt.
På den tiden hann jag också läsa vanliga böcker när jag skulle sova eller kanske rent av mitt på en ledig lördag! Det hinner jag aldrig nu!

Sen kom det första barnet och det blev rätt opraktiskt att gå runt hemma med hörlurar på. Och promenaderna blev färre. Och podcastarna gjorde entré, så de få gånger jag kunde lyssna ostört (i bilen på väg till och från jobbet - om jag inte samåkte med maken) så lyssnade jag ikapp alla radioprogram jag inte hinner lyssna på annars.

Men häromveckan skaffade jag Storytel. Mest för att jag insåg att jag aldrig skulle hinna läsa min bokklubbsbok i tid annars, för vanliga böcker tar numer någon månad för mig att hinna med.

På några dagar hade jag läst ut den haussade "Min fantastiska väninna" av Elena Ferranta. Den var väl sådär, men svår som ljudbok för det är så många namn att hålla reda på och ingen namnlista att kunna gå tillbaka till i början av boken.


Den andra boken blev "Det är något som inte stämmer" av Martina Haag.
Tja. Nä. Jag tycker väl som många andra att de delar som behandlar skilsmässan var bra och med högt igenkänningsvärde. De delar som utspelar sig i en fjällstuga kändes lite mer obegripliga och framförallt när hon försökte blanda in lite Åsa Larssonskt deckarmanér med försvunnen kvinna och svart fjällsjö. Då blir det väldigt osammanhängande. Och sedan slutar den.

Men jag är biten! Nu ska här lyssnas på ljudböcker! Det bästa är att när jag vaknar mitt i natten kan jag nu fippla fram mobilen med hörlurar och sätta på en bok i mörkret i stället för att ta fram en bok och tända lampan och väcka barnen som sover i vår säng.


2 kommentarer:

Heidi sa...

Jag älskar ljudböcker. I perioder av sömnlöshet känns det väldigt skönt att sträcka ut armen och sätta på mig hörlurarna och lyssna på en bra bok tills sömnen slår till igen. Enda nackdelen är att för mig går lyssnandes i perioder. Jag har långa perioder när jag lyssnar på ljudböcker så fort jag har en ledig stund över, och sedan kan det gå en tid när jag bara lyssnar på musik. Och att lyssna på en bra podd är väldigt skönt när jag stickar:)

Jag måste erkänna att jag gillar att läsa bokrecensioner också. Det får mig att slippa lägga tid på böcker som kan framstå som väldigt läsvärda när jag läser omslaget, men som av andra döms ut av olika skäl. En dålig recension behöver inte betyda något. Men flera... då lägger jag hellre min tid på en annan bok. Sedan finns det såklart författare/böcker jag läser ändå av olika skäl, oavsett vad andra tycker. Men det hör ju till när man läser:)

Eftersom du har barn, så kanske jag får rekommendera podden "Bladen brinner" en pod som handlar om barnlitteratur, och som är till för intresserade vuxna (alltså vuxna som vill lyssna på en podd om barnlitteratur, författarmöten med barnboksförfattare osv). Jag har inga barn, men läser hennes blog (onekligen), och eftersom jag har haft stort nöje av att läsa den (trots att jag inte har barn), så har jag också börjat följa hennes pod:). Jag tycker inte alltid som hon, men hon är välformulerad och entusiastisk, och det räcker långt:)

fale artut sa...

Ljudböcker är super!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin