15 mars 2017

Läsbart om invandrare

De senaste veckorna har jag lyssnat igenom Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg på Storytel. För drygt 20 år sedan läste jag dem för första gången, och de gjorde djupa avtryck i mig.
Strax efteråt såg jag musikalen Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm två gånger och blev oerhört förtjust. Och nu när jag lyssnar på boken hör jag sångerna i mitt huvud, så nu har jag även börjat lyssna på den igen på Spotify.

Två svenska mästerverk, både böckerna och musikalen.


Och bara en väldigt, väldigt dum människa kan undgå att dra paralleller till dagens flyktingsituation, där människor flyr fattigdom, krig, armod och förföljelse för att få ett tryggare liv. Och vi har mage att säga nej och stänga våra gränser.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Tack för påminnelsen, jag har inte läst dom böckerna på många år, men det kanske är dags att läsa om dom igen.

Instämmer med dina slutsatser. Jag vill dessutom lägga till att på lång sikt är det bra för samhällen med inflöde av nya människor på fler sätt än vad jag orkar räkna upp här.

Myggan sa...

Jag brukar dra samma paraller. Många är ju lite "stolta" över att ha släktingar over there. Att inse att de som kommer hit är i samma situation, om inte värre, är tydligen svårt. Människor kan vara rätt trångsynta.....
/Anna

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin