24 juli 2007

Gaaaaaaarn

Som jag tidigare skrivit så blev det garnköp i ullspinneriet i Morjärv. Flera gånger faktiskt, eftersom Snål-agata är mest intresserad av korgarna med sekunda härvor, och de fylls på ofta. 20 kronor styck innebär att det är möjligt att komma hem med 30 härvor utan att behöva sälja sambon.
Första besöket resulterade bara i grått och vitt, men andra besöket gav jackpot. Massor med pastelliga karameller släpade jag hem.

Men garnfyndandet upphörde inte där. Några raider i moderns säckar med garn och stickningar resulterade i följande fynd: En påbörjad 70-talsslipover av garn som modern och mostrarna växtfärgade med frenesi en varm sommar. Själv byggde jag kojor och brydde mig föga om garn på den tiden. Och jag har inte bestämt mig för om jag ska fortsätta sticka eller riva upp och göra något annat. Det lutar dock mest åt att jag fortsätter på det påbörjade.
Dessutom blev det en stor kasse gott och blandat i ullkvalisorter. Jag vill särskilt göra er uppmärksamma på de tre nystanan till vänster. Längst ner ser ni min egen stolta insats vad gäller garnfärgning hittills i livet. På fritids. Ett nystan koschenillfärgat fick jag, och om jag inte minns fel så stickade jag en mössa i mosstickning som 12-åring.
De två roströda härvorna är just det alpackagarn som långt ifrån räckte till en sjal. Och därför fick jag improvisera med vitgröna ränder. Suck. Det här fyndet hade passat bättre för två månader sedan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen Agata, bor du i Norrbotten eller var du här på besök? Morjärv ligger ju inte så långt från mina kvarter, har dock inte varit dit sen jag var liten och följde med mamma. Misstänker att jag skulle bli helt köpgalen om jag åkte dit.

Anonym sa...

Nä, jag bor inte där, men halva min släkt bor i krokarna så vi tillbringar mycket tid där på somrarna.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin