29 mars 2010

Hemma hos mamma

Det är inte bara jag som gillar loppisar i min familj.
Min mamma slår mig på alla plan, och hennes samlingar går inte av för hackor.
Jag antar att uttrycket "trägen vinner" passar bra för hennes fina samling av ljusblåa krukor i serien "Standard" som Gunnar Nylund formgav för Rörstrand på 1930-talet. Ett gäng i olika storlekar trängs på hyllan i köket.

I de praktiskt höga köksskåpen ryms travar och högar med olika porslins- och glasföremål. Min mamma har förstått konsten med loppisfyndande - man köper en sak i taget, så får man konsumtionsglädjen att räcka länge, länge till ett lågt pris.
Som här, i ett av hennes platsbyggda köksskåp där ett gäng udda koppar ryms i travar. Här finns det ett gäng olika serier att fullfölja samlandet av. Eller ett gäng koppar att sälja på Tradera, beroende på hur man ser det...

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin