19 december 2012

Dagens charmiga fynd:

 Det här fyndet är alldeles fantastiskt märkligt, om du frågar mig!

Året runt har inte bara nöjt sig med att ge ut en meterlång stickskola - som ju inte är särskilt märkligt - men de har valt att trycka den på tyg. Som en bonad. Varför? Finns det någon som sätter upp en tygbonad med stickskola på väggen?
Antingen kan man inte sticka, och då är man väl ändå inte särskilt itnresserad av att ha grundläggande sticktekniker uppsatta under köksklockan och bredvid almanackan. Eller så kan man sticka och då behöver man ju inte ha en bonad med grundläggande tekniker uppsatt. Eller tänker jag fel?

Min kvalificerade gissning är att det var för att någon ny teknik gjorde det billigt och enkelt.
Många konstiga produkter har kommit till av den anledningen.

Eller så tänkte de på sådana textilnördar/loppisnördar som jag. Som ju faktiskt betalar 10 spänn för att plocka med sig bonaden hem som ren kuriosa.



Och så hittade jag de här vackra garnspolarna. Jag har aldrig sett den här modellen tidigare och funderar lite på om de har något specifikt användningsområde. De ryms ju inte i någon vävskyttel.
Någon som sitter inne på svaret?


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Vilken fantastisk bonad - jag skulle kunna tänka mig att ha den på väggen (trots att jag är ganska kunnig inom stickning eller just därför).
De konstiga mackapärerna är nog en "garnvinda" dvs man sträcker ut härvan mellan och nystar sen garnet.
God Jul hälsar Fröken Slöjd

Agata sa...

Visst är den fin!

Åhå, menar du att det är en liten smidig garnvinda i två delar i stället för en stor som man fäller upp? Smart! (Om det funkar!)

God jul själv!

Anonym sa...

Jag vet inte vad de heter på svenska, men på engelska heter de squirrel cage winders, här är ett exempel:
http://www.liveauctioneers.com/item/10255276
och här:http://www.yarnbarn.com/grid.asp?partNoLike=KA-KWK och instruktioner här: http://www.ehow.com/how_7893502_use-squirrel-cage-weaving.html.

Jättefina! hälsningar Kicki

Maria sa...

Roligt fynd!

Anonym sa...

här finns en liten filmsnutt som visar hur de funkar.
http://www.youtube.com/watch?v=btXpSxzIw_0


nillah

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin