1 juli 2013

Sött och sytt

Förresten, den där lilla tjejen som fick en klänning av två kökshanddukar i doppresent - hon fick ju mer saker som jag sydde. Fast det är först nu som jag insett att jag faktiskt tagit kort på dem.



Jag sydde en till klänning av en gammal herrskjorta och sydde en liten kanin (för det fick hennes storebror i doppresent för sju år sedan) som fick klänning av samma tyg.

Klänningen gjorde jag av ett klänningsmönster som jag hittade i en bok men inte riktigt gillade utformningen på. Så jag improviserade vilt och använda mig bara av grundmåtten (för det är verkligen supersvårt att uppskatta hur stor en ettåring är när man inte har någon egen.)

Jag gjorde det enkelt för mig och behöll skjortans knappslå som jag vände bakåt. Sedan lade jag veck i kjoldelen och gjorde ett extra veck nertill, både för att klänningen blev lite lång och för att få lite stadga i kjolen.

Mönstret till kaninen och klänningen kommer från boken Sy liv i lapparna av Anne-Pia Godske Rasmussen.

2 kommentarer:

Iréne JB sa...

Jättefina klänningar! Blev väldigt sugen på en skjortklänning. Men mina tjejer är 10 & 8, så en skjorta räcker knappast. Men sparar idén.

heidi sa...

ååååhh så söta!!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin