28 september 2013

Bästa loppisen

Undrar om inte en av mina allra bästa favoritloppisar är - hemma hos min mamma.
Där finns det alltid massor med fina saker och dessutom en generös ägare som villigt delar med sig av mycket. Nu senast kom jag hem med de här finingarna! En bullig tillbringare och två stora karotter med Medicinalrankadekoren på. Visserligen i brunt, men det funkar också numera.

Det kallas ibland även för Medicinalväxter och mönstret tillskrivs ofta Stig Lindberg för Gustafsberg, men det råder lite delade meningar om det. Porslinet användes länge av olika landsting och finns säkert fortfarande i användning på olika ställen.
Men det är de äldre varianterna av porslin, där dekoren ligger under glasyren, som jag är förtjust i. 
Och det finns så många delar så jag har aldrig riktigt orkat hålla koll på det. Min samling är rätt svajig med en mängd varianter på djupa, flata, assietter och annat. Någon som vet om Gustafsbergsfabriken har koll på allt de tillverkat under åren?


Jag har ju samlat lite halvhjärtat på det här mönstret i 20 år och de första åren var jag rätt ensam om det. Men mina loppade Medicinalrankefynd har jag ju berättat om förr, både här och här och här.

Även min kärlek till stora och små skålar har jag avhandlat under åren. Då kunde det se ut så här och så här. Eller varför inte så här när det handlar om spillkum.


De fina äpplena är från vårt förlovningsträd som heter Lobo. Vinteräpplen som håller ända fram till jul, men då måste man förvara dem lite svalare och mörkare än så här.

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin