28 november 2016

Tid för jul

Adventstiden är här. Vi började, som vi ofta gör, med att bjuda hem en flock vänner på adventsfikat med glögg, kakor, gröt och skinkmacka. Mycket trevligt! Och inte lika pretentiöst som en middagsbjudning kan bli. Och inte lika arbetsamt som en fest. Jag älskar glöggmys!


I år ska vi fira jul hemma hos oss, med farmorfarfarmormormorfarochmorfarsfru. Å så vi, då. Det kommer bli skönt och roligt med alla gäster, även fast jag bävar lite. Jag är så dålig på det där omhändertagande värdinneskapet och vill egentligen helst gå i barndom när det är jul och läsa julklappsböcker och äta undangömda kakor i lugn och ro. 
Men det går ju inte när huset är fullt med folk och man ska ha på sig ledartröjan och dra igång måltider i rätt tid. Och så fort en måltid är avklarad och bortdiskad så är det dags att börja plocka fram till nästa fikastund. Och där emellan ska man helst komma på saker att göra och hålla barn på gott humör. De är till skillnad från mig, inte alls intresserade av att ligga och läsa böcker i lugn och ro. De vill umgås med kompisar eller åtminstone åka pulka eller skidor. Eller fika 

Men vi är många raska som kan det där med att styra upp julfirande, så det ska nog gå bra.



Men nu kommer den där månaden som jag gillar väldigt mycket. Nu ska jag dofta på hyacinter och pyssla med julklappar. Och samtidigt försöka renovera klart vårt sovrum... tänk att det alltid är något som ska renoveras i vårt gamla hus! 

1 kommentar:

Heidi sa...

Jag gillar verkligen din nya logga! Passar din blog utmärkt:)

Jul alltså, massvis att göra, höga förväntningar... och du verkar verkligen ha händerna fulla. Men det är då det känns så bra att läsa att ni hjälps åt. Det är oftast då det blir bra:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin