25 april 2005

Ut-seende

I helgen överträffade vi oss själva. Vi putsade fönster hemma!
Visserligen inte alla och inte mellan, men ändå! Det var första gången sedan vi flyttade in för 2,5 år sedan.

Att putsa fönster är det tråkigaste jag kan komma på att göra. Förmodligen för att jag:
1. Aldrig lyckas få dem rena.
2. Tycker så otroligt illa om spinldar och andra kryp som bor runt och i fönstrena.

Men nu hade vi kommit till en nivå där rutorna förmodligen skulle blivit renare om man spottade på dem.

Alltså - fram med bästa tipsen jag fått av en professionell fönsterputsare:
* Du behöver: Massor med Yes i vattnet (som inte behöver vara varmt), en tvättpäls, en skrapa och en gammal handduk att torka med.
* Sedan massor med vatten på fönstret, gnugga runt och skrapa bort med skarpan. Håll tvättpälsen under för att suga upp vattnet som rinner.
* Sist torkar man runt karmarna med frottétrasan, men aldrig, aldrig på själva rutan. Det är då det blir grått och smutsigt.
Och han använde aldrig tidningspapper eller sämskskinn eller något hokuspokusmedel för att få blankt.

Och se, det hjälpte på våra rutor. Vi gick runt och njöt hela helgen av att vi kunde se ut på den våriga trädgården som fick gräset krattat.

1 kommentar:

Anonym sa...

TACK för tipsen ang. fönsterputsningen. Jag får alltid till massa fula ränder på fönstret, som syns så väl när solen lyser in. Nu kanske jag kan undvika dessa.
/Klotter-Anna

www.klotter.net

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin