8 mars 2007

Rätt men ändå fel


Serpentin från Färgkraft som jag hittade hos Yll&tyll kändes som en bra idé att köpa trots att ett hekto kostade 200 kronor. Jag gillar verkligen de galna färgerna!
Men nu kan jag verkligen inte komma på vad jag ska sticka. (Jag har hunnit börja på både muddar och två varianter på sjalar.) Och jag har klurat ut varför - de olika färgpartierna kommer för tätt, så istället för att få till större färgpartier blir det bara gröligt randigt. Hmm. Undrar om jag inte måste hitta på någon stickning i domino- eller kontstickning. Kanske något entrelac-aktigt. Så kommer de korta färgpartierna i mindre rutor och därmed mer till sin rätt.
Eller?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å jag har sticakt en trekantssjal i det garnet, det blev superfint. Jag tycker du ska göra det med. Jag gjorde med hålmönster och eftersom garnet var så drygt så blev det en stoooor sjal. Fint.

Agata sa...

Hmm. Ja, det blir kanske bra när man gör en stor sjal. Nu gör jag en lättja-sjal från Britta Engardts Stickverk, men jag är inte riktigt nöjd med kanterna.
Jag får nog repa upp - än en gång...

Anonym sa...

Hej, ibland blir det väldigt fint att virka i flerfärgat garn, med stolpar eller dubbelstolpar. Då kommer korta färgpartier mer i "prickar" än ränder.

Agata sa...

anna - men jag kan inte virka! Det är min största begränsning (vilket jobbigt liv, va!?) och jag önskar att jag lärt mig det som barn. Ska försöka lära mig det som vuxen istället.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin