25 maj 2007

Tyguppdatering

Har fått några frågor om tygköp från USA.

Så här gör jag:
* Jag handlar det mesta från Fabric Shack. De har stort utbud och mycket att reafynda. De billigaste tygerna kostar från 20 kronor för ca 90 centimeter tyg. Mycket billigt för lapptäckestyger! Sen finns det givetvis tyger för mer än $10,98 (76 kronor) per yard också, men de köper jag sällan. Och då är de ju ändå billigare än vad det kostar i svenska tygaffärer!

* Tull och frakt kan ställa till bekymmer, men om man handlar för under 300 kronor (inklusive porto) ska det inte vara något tull-problem. Fabric Shack postar upp till 7 yard i ett GP-kuvert. GP står för Global Priority, ett system som posten i USA har där man köper ett kuvert för $9.00 (63 kronor) och affären fyller det med tyg.

Uppdatering: Nähä - nu verkar det amerikanska postverket just gjort om sitt system och givetvis fördyrat det. Återkommer med mer info!

* Jag är kund hos Swedbank och skaffar tillfälliga e-kort för varje gång jag handlar. Då får jag ett helt nytt kortnummer som jag begränsar till en viss summa, och vågar därför lämna ut det.

* Leveransen från Fabric Shack brukar gå på några dagar.

Givetvis finns det massor med andra tygaffärer, och de flesta är nog snarlika, men jag har inte orkat prova någon annan ännu.

Lycka till! Det är mycket lättare än man kan tro.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Shit! Nu blev jag ju sugen på att sy lapptäcken. Eller tyg till att fodra tovade väskor.... GAAAHHHH!!!!!

Agata sa...

F'låt.

Erica sa...

Jag fick min beställning idag, kuvertet med 6 yards i kostade 11$. Tullen gick för mig på 206 kr, 50% av vad innehållet kostade. Det blev mer tull än vad jag hade väntat mig, men ändå billigare än i sverige. Men från och med nu ska jag bara köpa rea tyger från fabric shack.

Agata sa...

erica - grattis till dina tyger. Vet du, jag har aldrig själv behövt betala tull för mina tyger, men jag tror at det beror på hur mycket man betalar. Det finns en gräns på 300 kronor, vill jag minnas. Och eftersom snål-agata bara handlar på rea så blir det sällan så mycket pengar för 6 yard.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin